Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Ook dit is reclame

Over de hele wereld proberen bedrijven het hoofd te bieden aan de economische crisis. Een wapen die daarbij wordt ingezet, is wanhopige reclame.
MacGruber kampte tijdens de Super Bowl met een pepsi-obsessie.
MacGruber kampte tijdens de Super Bowl met een pepsi-obsessie.

(netto/abc news) – Alle economische knipperlichten staan op rood en bedrijven moeten alles uit de kast halen om consumenten te overtuigen. In de VS wordt daarover alvast creatief nagedacht. Enkele voorbeelden.

Pepsi-obsessie

'Product placement', waarbij een merk te pas en te onpas in beeld komt op televisie of in films, is al langer een beproefde strategie. Maar tot nu toe ging geen enkel bedrijf zover als Pepsi.

Advertentie

De colaproducent maakte drie reclamespotjes die een parodie zijn van McGyver, de Amerikaanse serie uit de jaren 80. De reclamespots werden aanvankelijk gemaakt voor NBC's Saturday Night Live en werden uiteindelijk ook uitgezonden tijdens de Super Bowl, het grootste  sportevenement in de VS. In de reclamespots probeert 'MacGruber' steeds te ontsnappen uit een gebouw dat dreigt te ontploffen. Daarbij is de hoofdrol uiteraard weggelegd voor Pepsi. Tijdens het derde reclamespotje loopt de Pepsi-obsessie van MacGruber helemaal uit de hand en kan hij nog maar één woord uitspreken. U mag één keer raden om welk woord het gaat…

Lachen met crisis

Steeds vaker duikt de economische crisis heel uitdrukkelijk op in reclamefilmpjes. Zo lanceerde Wendy's, de op een na grootste hamburgerketen in de VS, een reclamecampagne waarin de '99 cent-hamburger' werd aangeprezen. De campagne werd omgedoopt tot '3conomics'. In de reclamespot is een hamburgerbakker aan het woord die alles kent van economie… als ex-Wall Street-bankier.

Met de reclamespot geeft Wendy's niet enkel een grappige draai aan de crisis, de keten probeert de mensen ook te raken op hun gevoelige plek. "De crisis wordt niet belachelijk gemaakt. Men toont enkel dat iedereen getroffen is door de crisis. En als de mensen er niet rechtstreeks door getroffen zijn, dan kennen ze wel iemand bij wie dat wel zo is", zegt marketingspecialist Steve Hall aan het Amerikaanse ABC News.

Televisieshow… of reclame?

Door de economische crisis wordt de lijn tussen entertainment en reclame steeds vager. Zo moeten presentatoren van televisieshows hun talent steeds vaker aanwenden om producten aan te prijzen tijdens hun show.

De 'live reclamespotjes' in Jimmy Kimmel Live zijn daar een mooi voorbeeld van. Daarin worden de oom van presentator Kimmel en een veiligheidsagent opgevoerd die op subtiele wijze reclame moeten maken voor een product. Zo hebben ze het over de 'sportieve' en 'luxueuze' Pontiac Solstice GXP… terwijl ze in een sketch in een heel opvallende gele Solstice over de baan scheuren. De bedoeling is duidelijk: kijkers bereiken die een gewoon reclameblok zouden wegzappen.

Advertentie

Goedkope reclame

Door de crisis moeten bedrijven ook inleveren op hun reclamebudget. Dat is ook zo bij het Amerikaanse biermerkt Miller Lite. Dus in plaats van één lange reclamespot te maken voor de Super Bowl werd gekozen voor verschillende reclamespots… van 1 seconde. De boodschap: "Ook wij hebben het niet makkelijk en hebben te lijden onder de economische crisis." Daarmee wil het bedrijf zich in de eerste plaats afzetten tegen Budweiser, dat miljoenen dollars op tafel legde voor reclame tijdens de Super Bowl. Bovendien stuurde Miller Lite op die manier de boodschap uit dat hun product betaalbaar is en dat ze zuinig omspringen met geld.

Crisis in autosector

De economische crisis treft de autosector ongemeen hard en de sector doet er alles aan om toch maar klanten aan te trekken en het principe 'één auto kopen, de tweede gratis' heeft ondertussen ook ons land bereikt. In de VS gaat Huyundai nog een stapje verder met een verzekering tegen ontslag. Daarbij neemt de autoverkoper de auto terug wanneer de koper zijn job verliest.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud