Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Waarom je nu in voeding moet beleggen

Financiële crisis of niet, mensen blijven eten en drinken. Net dat maakt voedingsbedrijven een goede belegging in tijden van crisis.

(netto) - Consumenten gaan in economisch moeilijke tijden wel minder naar duurdere 'premium'-winkels, zoals Delhaize, en meer naar goedkopere discountwinkels zoals Colruyt. Maar in beide types distributieketens vind je producten van dezelfde leverancier, zoals bijvoorbeeld Unilever. Voor die fabrikant zal het dus worst wezen waar je je inkopen doet.

Daardoor zijn voedingsbedrijven doorgaans recessiebestendig en dat zie je ook in de aandelenkoersen. De index die de wereldwijde voedingsproducenten volgt, de DJ Stoxx Food Producers, verloor sinds begin dit jaar amper 15 procent. Daarmee presteren die aandelen opvallend beter dan de markt (-40 procent).

Hoge marges...

De voedingsbedrijven konden het afgelopen jaar volop profiteren van de stijgende grondstofprijzen. Fabrikanten van koekjes die veel graan nodig hebben, zoals Lotus Bakeries, of verwerkers van zuivelproducten, zoals Danone, deinsden er niet voor terug om hun verkoopprijzen binnen een korte tijdspanne meerdere keren op te trekken.

De voorbije maanden gingen de grondstoffenprijzen dan weer fors omlaag en dat speelt uiteraard ook in het voordeel van de producenten. Hun kosten dalen, terwijl ze zelf die prijsdalingen niet of in beperkte mate doorrekenen aan klanten. Bovendien mogen consumenten in de toekomst bijna uitsluitend prijsstijgingen verwachten. Een toenemende wereldbevolking in combinatie met schaarsere grondstoffen leidt onvermijdelijk tot duurder wordende basisbestanddelen voor de voedingsindustrie.

...heel voorspelbaar...

In tegenstelling tot cyclische ondernemingen zijn de resultaten van voedingsbedrijven relatief goed te voorspellen. Dat komt omdat het consumentengedrag in die bedrijfstak zich niet wispelturig gedraagt. Door de smaakvoorkeuren en naambekendheid kunnen de voedingsbedrijven immers rekenen op een sterke klantenbinding. Daardoor slagen sterke merken er bij uitstek in hun cliënteel te behouden in tijden van crisis.

...en nog veel potentieel

Ook de toekomstperspectieven van voedingsbedrijven zien er niet slecht uit. Zo is het afzetpotentieel voor basisproducten in ontluikende markten nog gigantisch groot. Als belegger kan je daar op inspelen door te investeren in een van de gediversifieerde multinationals. Zo haalt Unilever 44 procent van zijn omzet uit de groeilanden. Maar eenvoudig is dat niet. Het vereist veel onderzoek naar smaakvoorkeuren, ontwikkeling van nieuwe producten en dure marketingcampagnes.

In dat opzicht is het misschien beter om rechtstreeks te beleggen in lokale voedingsproducenten uit een groeiland. Denk daarbij aan Perdigao, een Braziliaanse verwerker van voornamelijk gevogelte en varkenvlees met activiteiten van Latijns-Amerika tot Rusland. Wimm-Bill-Dan heeft dan weer een hoofdzetel in Moskou en verovert via een uitgekiende overnamestrategie de zuivelmarkt tot in Azië.

Daarnaast kunnen voedingsbedrijven op de Noord-Amerikaanse, Europese en Japanse markt ook nog profiteren van de vraag naar nieuwe producten. Zo stijgt de vraag naar meer gezonde eetwaren en producenten van bereide maaltijden profiteren dan weer van de stijgende welvaart. Dat komt vooral omdat steeds meer alleenstaanden en ouderen niet meer de moeite nemen om te koken.

...maar vooral interessant in een dalende markt

Het is uiteraard heel moeilijk om in te schatten hoelang de wereldwijde recessie zal duren, maar vanuit beleggersperspectief zijn voedingsbedrijven vooral een defensieve investeringsmogelijkheden. De correlatie van die aandelen met de economie (uitgedrukt in het globale bruto binnenlands product) is kleiner dan die met een doorsnee-index. Anders gezegd: dit soort aandelen presteert enkel in dalende markten beter dan de beurs.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud