Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Zo pakken beursgoeroes de crisis aan

Door de huidige financiële crisis zitten tal van beleggers met de handen in het haar. Superbeleggers als Warren Buffett, Albert Frère of Donald Trump doen dan weer onverstoorbaar verder en gaan de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

(netto/le jdn) – Ze zijn bekend over de hele wereld, niemand kan tippen aan hun reputatie en iedereen hangt aan hun lippen. Als ze iets zeggen hangt iedereen aan hun lippen en wanneer ze kopen volgen tal van beleggers hun voorbeeld. Hoe gaan deze beursgoeroes om met de crisis en belangrijker: hoe profiteren ze er van?

1. Buffett gaat op koopjesjacht

De koopjesjager bij uitstek blijft Warren Buffett. Hij zweert al jaren bij hetzelfde motto: “Wees inhalig als iedereen angstig is en wees bang als iedereen inhalig wordt.” Tijdens de afgelopen maanden ging hij dan ook gedreven op zoek naar slachtoffers van de kredietcrisis die volgens de Amerikaan fors ondergewaardeerd zijn. Zo stapte hij met de beleggersportefeuille van zijn holding Berkshire Hathaway in het beurshuis Goldman Sachs en het conglomeraat General Electric. Buffett is ervan overtuigd dat die aandelen hem op lange termijn nog mooie winsten zullen opleveren. Dat is meteen de strategie die Buffett al decennialang toepast en die hem tot één van de rijkste mensen ter wereld maakten.

2. Albert Frère versterkt zijn posities

Albert Frère en Warren Buffett hebben meer met elkaar gemeen dan enkel hun hoge leeftijd. Ze hanteren ook dezelfde beleggingsstrategie: investeren in degelijke, winstgevende bedrijven met een dividendbeleid, de waan van de dag vermijden en op de lange termijn kijken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Frère handig inspeelt op de financiële crisis.

Maar terwijl Buffett vooral op zoek ging naar nieuwe aanwinsten in zijn portefeuille, versterkte Frère enkel zijn belang in de bedrijven waarin hij al enkele jaren gelooft. Zo gaf de Waalse superbelegger in het derde kwartaal zowat 700 miljoen euro uit om zijn belang te versterken in onder meer de Franse bouwgroep Lafarge, drankenproducent Pernod Ricard en energieconcern Suez. En die aankopen werden volgens de man helemaal gefinancierd met eigen vermogen.

3. Donald Trump gebruikt crisis als marketingtruc

Voor Donald Trump is niet zozeer de financiële crisis een probleem, maar wel de malaise op de vastgoedmarkt. Toch slaagt de vastgoedmagnaat er in om zijn vastgoed nog vlot van de hand te doen en er forse winsten op te maken. Zo verkoopt hij 550 luxe-appartementen in Miami aan de helft van de prijs. Aangezien hij die zelf bouwt, is dat voor hem niet meteen een probleem. Vooral niet omdat hij alles verkocht krijgt door handig in te spelen op de vastgoedcrisis. Want, zo belooft hij investeerders, het aangekochte vastgoed zal vanaf april 2009 weer fors in waarde stijgen en een waardevolle investering blijken.

4. John Doerr moedigt ondernemen aan

Sinds de jaren tachtig gaat de Amerikaan John Doerr op zoek naar vernieuwende sectoren. Zo kocht hij onder meer aandelen in technologiebedrijven als Compaq, Netscape, Symantec, Sun Microsystems, Amazon en Google. Vandaag richt hij zijn pijlen op een nieuwe sector: die van de groene energie. “De grootste opportuniteit van de 21ste eeuw”, noemt hij het. En dat moet gestimuleerd worden, vindt de Amerikaan. Zo geeft hij jonge ondernemers in deze economisch barre tijden maar al te graag goede raad mee: zorg ervoor dat je voor de volgende 18 maanden over genoeg liquide middelen beschikt en herbekijk je onderzoeksprioriteiten. Maar bovenal mogen ondernemers zich niet uit het lood laten slagen door de crisis. “Nu handelen is de boodschap”, klinkt het. Anders gezegd: de crisis mag ondernemers niet afschrikken om nieuwe initiatieven te nemen en te blijven vernieuwen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud