Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Zo wist u zichzelf van het internet

Bijna 5.000 Belgen hebben sinds de invoering van het systeem in mei bij Google een verzoek ingediend om zoekresultaten te verwijderen, zo blijkt uit gegevens van Google. Enkel aan Google de vraag voorleggen volstaat echter niet om uzelf van internet te wissen.
©AFP

Elke dag lopen er bij Google uit heel Europa zo'n 1.000 aanvragen binnen, melden Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en De Standaard maandag. Voor heel Europa kreeg Google al zo'n 500.000 aanvragen binnen, waarna zo'n 170.000 zoekresultaten werden geschrapt. Wie zichzelf volledig onzichtbaar wil maken op het internet, houdt best rekening met volgende tips.

Eerst en vooral: bezint eer u begint. Informatie die u wist, krijgt u nooit meer terug. Dat kan ook nadelen hebben: u speelt een stuk van uw ‘online identiteit’ kwijt. Potentiële werkgevers, klanten of dates die geen info over u vinden, zullen dat misschien als een slecht signaal interpreteren. Misschien is het beter goed na te denken welke informatie u wel of niet publiek wilt maken, en op een gerichte manier te gaan snoeien. Veel mensen gebruiken aparte e-mailaccounts voor hun privé- en zakelijke interacties.

Back-up

Bent u toch van plan uw online-identiteiten te wissen, bewaar dan eerst de data die u niet kwijt wilt, op uw eigen schijf of eventueel in een beveiligde cloudaccount. Facebook en sommige andere diensten bieden u de mogelijkheid een back-up te maken van uw persoonlijke gegevens.

Bedenk ook dat andere personen informatie over u gepubliceerd kunnen hebben via hun Facebook-account. Daar kunt u weinig aan doen, tenzij die personen vriendelijk te vragen de info te verwijderen. En dat doet u het best vooraleer u uw eigen account verwijderd hebt.

Wis uw accounts

Ga na welke webdiensten u gebruikt of ooit gebruikt hebt en vernietig uw accounts. Dat klinkt simpel, maar is het niet altijd. Die bedrijven doen er alles aan om u toch in hun database te houden. Op Facebook is het in de instellingen bijvoorbeeld vruchteloos zoeken naar de functie ‘Mijn account verwijderen’. Typ daarvoor deze url in: www.facebook.com/help/delete_account. Opgelet: dat is niet hetzelfde als de functie ‘account deactiveren’ die u terugvindt onder de beveiligingsinstellingen. Met die laatste functie schakelt u uw Facebook-profiel uit, maar uw informatie wordt wel nog bijgehouden, zodat u uw account later weer kunt activeren. Sommige informatie blijft dan ook zichtbaar voor uw contacten. Denk eraan dat u niet alleen uw accounts op sociale media moet wissen, maar ook die op beheerdiensten zoals Hootsuite of Tweetdeck.

Het duurt meestal wel even voor uw informatie verwijderd wordt - Facebook bijvoorbeeld rekent twee weken - en voor die helemaal uit zoekmachines verdwenen is. Bovendien houden sommige bedrijven, zoals Facebook, uw informatie ook nadien nog bij op hun servers, ook al is die niet meer openbaar. De wetgeving is niet erg duidelijk over de vraag na welke periode ze uw data definitief moeten wissen.

Nepidentiteit

Wat als een bepaalde dienst helemaal geen optie heeft om uw account te wissen? Probeer dan de beheerders (webmasters) te contacteren en vraag of zij het in uw plaats kunnen doen. Intussen kunt u alvast alle persoonlijke informatie uit uw account verwijderen. In de verplichte velden vult u dan fictieve gegevens in. Een probleem is wel dat het doorgaans niet mogelijk is een nepe-mailadres op te geven, omdat er een e-mail ter verificatie wordt gestuurd. Dat lost u op door eerst een nieuw e-mailadres aan te maken, waarbij u zich registreert met fictieve gegevens (zoals uw naam, adres enzovoort). Let er wel op dat u zich de naam van die e-mailaccount nog herinnert. Want nadat u in alle accounts uw valse e-mailadres hebt opgegeven én per e-mail hebt bevestigd, volgt de laatste stap: het vernietigen van de valse e-mailaccount zelf.

Blogs en forums

Blogdiensten zoals WordPress, Tumblr of Typepad bieden de mogelijkheid uw eigen blogs te wissen. Alles wat u daar ooit geschreven hebt, kan natuurlijk al door anderen gekopieerd zijn. Als u zo’n kopie ook wilt verwijderen, moet u met de beheerder van die website contact opnemen.

Eva Wiertz, woordvoerster van de Belgische Privacycommissie, wijst erop dat het doorgaans erg moeilijk is om teksten te verwijderen die u ooit op andere publieke media hebt gepubliceerd en die u zelf niet kunt beheren - denk aan opinieartikels op een blog van derden, maar ook aan reacties op fora en nieuwssites. U kunt wel de verwijdering vragen aan de beheerders van die sites, maar zij zullen moeten afwegen of uw recht op privacy groter is dan het ‘maatschappelijk belang’ van uw bijdrage. Van nieuwssites is het bekend dat ze weigerachtig zijn om op zulke vragen in te gaan.

Zoekmachines

Het Europees Hof van Justitie velde onlangs een belangrijk arrest dat EU-burgers meer rechten geeft om aan Google en andere internetzoekmachines te vragen hun online data niet meer in de zoekresultaten te tonen. Volgens het Hof verzamelen de zoekmachines niet alleen gegevens, maar verwerken ze die ook. Als het om persoonsgegevens gaat, vallen ze dus onder de Europese privacywetgeving.

In principe kan nu elke Europese burger naar die rechtspraak verwijzen om bij Google of andere zoekmachines de verwijdering te vragen van links naar ‘vervelende’ gegevens. Maar is het wel zinvol meteen bij Google aan te kloppen? Google is uiteindelijk niet meer dan een wegwijzer, een gigantische database die bijhoudt waar u op het web bepaalde informatie kunt vinden. Wie het probleem van ‘vervelende informatie’ aan de bron wil aanpakken, richt zich beter tot de beheerder van de website waar de informatie staat. Pas als dat niets oplevert, kunt u het proberen via de ‘omweg’ van Google.

Zoekmachines zijn handig om na te gaan op welke webpagina’s nog informatie over uzelf te vinden is, zodat u die kunt ‘aanpakken’. Vervelend is wel dat ze oude webpagina’s bijhouden in de ‘cache’. Vaak verdwijnen die na verloop van tijd, maar het kan nodig zijn om daarvoor de uitbater van de zoekmachine te contacteren. Denk eraan dat er veel meer zoekmachines bestaan dan Google. Bing en Yahoo! zijn de eerste achtervolgers.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud