Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

5 successvolle zakenduo's

Zakendoen met familie of vrienden is altijd riskant. Want als het mis gaat, staat niet alleen het bedrijf maar ook de relatie op het spel. Toch hebben sommige duo’s de stap gewaagd en daardoor pakken geld verdiend.

(netto) – Er zijn heel wat voorbeelden van vrienden, vijanden of familieleden die op een bepaald ogenblik samen in zaken zijn gegaan. Maar zou de ene ook evenveel succes hebben gehad zonder de andere? Dat valt te betwijfelen. De meesten danken hun succes aan het feit dat ze elkaar perfect aanvulden. Dit zijn de succesverhalen van 5 beroemde duo’s.

1. Procter&Gamble

Vader Norris had duidelijk een goede neus voor zaken. Hij overtuigde zijn twee schoonzonen om hun producten samen aan de man te brengen. William Procter was een kaarsenmaker en James Gamble een zeepproducent. In 1837 richtten zij samen Procter&Gamble op. Het bedrijf verwierf een grote bekendheid tijdens de Amerikaanse burgeroorlog van 1861-1865. P&G was namelijk de officiële kaarsen- en zeepleverancier voor het leger van de Unie. Nu, 173 jaar later, is P&G een grote multinational gespecialiseerd in courante verbruiksgoederen, en meer bepaald in schoonheids- en hygiënische producten.

Advertentie

2. Ben&Jerry’s

In 1963 ontmoetten Ben Cohen en Jerry Greenfield elkaar tijdens de turnles. Zij waren de enige twee leerlingen die niet in staat waren om 1 kilometer te lopen in minder dan 7 minuten. De twee werden onafscheidelijk. Nadat ze beiden een postordercursus ijs maken achter de rug hadden, openden ze in 1978 hun eerste schepijssalon in een vervallen benzinestation. Het succes liet niet lang op zich wachten. In 1981 werd Ben&Jerry’s zelfs door het tijdschrift Time uitgeroepen tot ‘het beste ijs ter wereld’. In 2000 werd het merk verkocht aan de groep Unilever. De twee oprichters van het bedrijf staan nu aan het hoofd van een stichting.

3. Microsoft

Wie Microsoft zegt, denkt automatisch aan Bill Gates. Nochtans heeft de op één na rijkste man ter wereld (40,7 miljard euro) zich niet alleen in het avontuur gestort. Hij richtte het bedrijf op samen met zijn jeugdvriend Paul Allen. In 1975 ontwikkelden de twee vrienden, vanuit een motelkamer in New Mexico, de eerste programmeertaal (BASIC) voor de eerste personal computer. Dat was de eerste software die werd uitgegeven door Micro-Soft (want zo heette het bedrijf toen nog). Met een vermogen dat wordt geraamd op 9,5 miljard euro, behoort Paul Allen vandaag tot de 50 rijkste mensen ter wereld.

4. Apple

Net als Microsoft, wordt Apple systematisch geassocieerd met Steve Jobs. Maar het bedrijf zou nooit bestaan hebben zonder het vernuft van Steve Wozniak. In 1975 stak deze informaticus en elektronicaspecialist zelf een computer in elkaar. Hij had daarbij helemaal niet de bedoeling om die ook te commercialiseren. Het was zijn vriend Steve Jobs, die hij ontmoette tijdens een vakantiejob, die hem daartoe aanzette. De twee vrienden zamelen een kapitaal van 1.300 dollar in waarmee ze in 1976 Apple Computer Inc. oprichten. Het eerste product dat ze verkopen is de Apple 1, een van de allereerste personal computers die een toetsenbord combineerde met een microprocessor en een verbinding naar een monitor. De rest is geschiedenis.

5. Google

Aanvankelijk deed niets vermoeden dat de Amerikaan Larry Page en de Rus Sergey Brin het ooit met elkaar zouden kunnen vinden. Toen ze elkaar in 1995 voor de eerste keer ontmoetten op de campus van Stanford waren ze het zo goed als nergens over eens. Ze verweten elkaar zelfs dat ze verwaand waren. Maar naarmate ze ideeën begonnen uit te wisselen over informatica, begonnen ze elkaar steeds meer te waarderen en startten ze een gemeenschappelijk onderzoeksproject. Ze wilden software ontwikkelen die de relaties tussen de verschillende websites zou analyseren. Bedoeling was om tot betere resultaten te komen dan de reeds bestaande zoekmachines. Hun project dat eerst de naam BackRub meekreeg, leidde in 1997 tot de bekendste zoekmachine ter wereld: Google.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.