Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

5 vragen als je een eigen zaak wil opstarten

Je moet natuurlijk aan 1001 dingen denken alvorens een zaak op te starten. Is het financieel haalbaar? Is er een markt voor? Hoe ga ik rondkomen? Dat zijn evidente vragen, maar toch zijn er ook enkele vragen die je je best op voorhand stelt, los van concrete businessplannen.
Advertentie
Laat de impulsiviteit niet altijd primeren op ratio

(nettto/getrichslowly) - Een volledige lijst met vragen kan niemand opstellen. Al was het maar omdat het met je persoonlijkheid, je sector en je ervaring te maken heeft. Niettemin zijn onderstaande tips wel het overwegen waard, vooraleer de stap te wagen.

1. Vrienden voor het leven?

Denk twee maal alvorens met vrienden een zaak op te starten. De idee klinkt natuurlijk fantastisch en zie je al in grote krantenkoppen verschijnen: "hoe boezemvrienden een succesbusiness opbouwden", maar de realiteit is anders. Vaak draait het over centen en efficiëntie en dan moet je hard zijn. Vriendschapsrelaties zijn zelden bedoeld om professioneel uit te buiten. Je zit met tegenstrijdige belangen, je kan zelden vrijuit spreken of je doet het verbloemd, je stelt belangrijke beslissingen uit in het licht van de goede vrede, enz. Vaak verlies je een vriend in plaats van een vriendschap uit te bouwen.

2. Doe de nodige research

Je kan moeilijk in een business stappen zonder er iets van af te kennen. Door vrijwillig, tijdelijk of op geregelde tijdstippen je kennis bij te schaven, kan je stilaan een business doorgronden. Je wordt geen krantenuitgever van vandaag op morgen. Best kan je overal wat freelancen vooraleer een eigen editie te starten. Dan leer je de geplogenheden van een sector en kan je de noden beter detecteren. Het zal je veel tijd, energie en geld besparen.

3. Start langzaam

Idealiter start je een zaak op in je vrije tijd, naast een andere vaste job. Dat is de beste manier om focus te houden op je activiteit en onafhankelijk te kunnen werken. Zoniet dreig je al snel in energieslopende details te verzanden. Focus op de essentie. Wie op het einde van de maand dreigt honger te leiden, zal andere keuzes maken voor zijn bedrijfje dan iemand die er enkel zijn vrije tijd moet voor opofferen. Misschien scherpt de noodzaak de motivatie aan, maar het mag je niet van je vooropgestelde strategie doen afwijken.

4. Doe het anders

Wil je meerwaarde creëren, dan moet je het anders doen dan de grote spelers. Je kan duizenden euro's spenderen aan marketing, maar zelden is het resultaat in proportie. Als kleine opstart ben je beter origineel in je aanpak en denk je "outside the box". Met kleine budgetten en originele ideeën raak je veel verder, je moet er gewoon de tijd voor uit trekken. En dat geldt niet alleen voor marketing: ook je producten, je research, je communicatie, je verkoopsaanpak, je vertegenwoordiging, je personeelszaken... hoe frisser de wind die je in je sector laat waaien, hoe groter de return op je inspanningen.

5. Baken grenzen af

Je pril enthousiasme zal je al snel helemaal opslorpen in je business. Je zal het gevoel krijgen dat je werk je zal achtervolgen bij je ontbijtgranen, je zeldzame vrije tijd, je familieleven, enz. Thuiswerken is niet altijd een pretje. Daarom bouw je best zo snel mogelijk grenzen in die je niet overschrijdt: installeer je pc niet op de hoek van de keukentafel, tracht tijdens kantooruren te werken en op avonduren naar het warenhuis te gaan (niet omgekeerd), reserveer enkele vrije uren per week om te ontspannen, enz. Wie alles dooreenhaalt, zal op lange termijn merken dat er geen afbakening meer is tussen "werk" en "privé". Het is natuurlijk de fun van een eigen zaak om dagelijks met je hobby geld te verdienen, maar op lange termijn is het tegelijk de strop als je geen bakens inbouwt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud