Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

6 op 10 werknemers zien weinig promotiekansen

Belgische werknemers zijn ontevreden over de groei- en promotiekansen die ze hebben in hun bedrijf. 57 procent van de werknemers zien te weinig mogelijkheden om promotie te maken, zo blijkt uit een tevredenheidsonderzoek van SD Worx.
Werknemers zien te weinig promotiekansen. - Foto Photo News ©Photo News

'Het is een oud zeer bij Belgische bedrijven, maar nu liggen de cijfers opmerkelijk laag', aldus Dirk Van Bastelaere van SD Worx. Uit het tevredenheidsonderzoek dat de HR-groep uitvoerde, blijkt dat werknemers erg ontevreden zijn over groei- en promotiemogelijkheden. 

51 procent van de respondenten zegt onvoldoende mogelijkheden te zien in het bedrijf om door te groeien naar een andere job.

Promotie maken naar een hogere functie, daar hoopt de Belgische werknemer nog minder op. 57 procent ziet onvoldoende promotiekansen. 

'Werknemers zijn daar doorgaans ontevreden over, dus de crisis speelt daar zeker geen rol in', aldus Van Bastelaere. 'Maar nu bengelen de cijfers helemaal onderaan.'

Begeleiding

Het probleem situeert zich volgens Van Bastelaere eerder bij het gebrek aan begeleiding. 'De items over begeleiding in het algemeen of hoe de leidinggevende presteert als coach, scoren erg laag in het onderzoek.'

Vooral kleinere bedrijven hebben moeite om begeleiding in de loopbaan te voorzien. Bij KMO's met minder dan 20 werknemers heeft 59 procent geen loopbaanbegeleiding voorzien, blijkt uit onderzoek uit 2013. Grotere multinationals doen het beter, daar staat maar in 36 procent van de begeleiding helemaal geen loopbaanbegeleiding klaar. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud