Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

7 fouten die uw loopbaan killen

Liegen over uw cv of bureaumateriaal stelen zijn zware fouten die u meteen worden aangerekend. Maar soms kunt u ook subtiele fouten maken die uw carrière niet ten goede komen... Hoe kunt u die het best vermijden?
Advertentie
Hoge bomen vangen veel wind, hoge stoelen wankelen sneller dan lage.

(netto/kiplinger) - Hoe vermijdt u een lui imago op uw werk? Hoe ontloopt u de weerbots van een blitzcarrière? Een moeilijk evenwicht... Netto geeft u 7 tips.

1. Alles uitstellen

'Wat vandaag niet hoeft, doen we morgen wel' is een houding waarmee u uw schoolcarrière misschien wel bent doorgekomen, maar op de werkvloer zal dat moeilijker gaan. Het omgekeerde is waar. Wat u vandaag kunt doen, moet u morgen niet meer doen!

2. Op titels jagen

De tijd moet zijn werk doen. 'Ervaring' gaat gepaard met tijd, u kunt nu eenmaal geen 5 jaar ervaring opdoen in 1 jaar tijd. Jonge wolven zijn gebrand op een steil carrièrepad waar ze ieder jaar een 'managerfunctie' aan hun visitekaartje kunnen toevoegen. Al snel vertaalt zich dat in een arrogant trekje waar met opstappen gedreigd wordt: "Ik wil promotie, zo niet..." Oppassen dat de 'zo niet... ' geen werkelijkheid wordt.

3. Vastroesten in uw taakomschrijving

Een duidelijke jobomschrijving is cruciaal om uw werk naar behoren te kunnen doen, maar wentel u niet in routine. Als u ook  initiatief en creativiteit kunt etaleren los van uw takenpakket, zal dat uw baas zeker niet ontgaan.

4. Zich afschermen van bedrijfspolitiek

Het evenwicht tussen 'venijnig' en 'vriendelijk' is niet altijd makkelijk op de werkvloer. Uiteraard moet u niet zelf het mes in de rug van uw collega steken, of er kwaad over spreken, maar het zou zonde zijn uw collega's niet bij uw projecten te betrekken. Voor promotie, herstructeringsadvies of groen licht voor een project,... kan raad (en daad) van uw ervaren collega's altijd helpen. Leer daarbij de invloedrijke figuren kennen. Dat zijn niet altijd de personen die in het bedrijfsorganigram hoog geplaatst staan. Het zal uw projecten helpen..., maar het vraagt wel inleving in de bedrijfspolitiek.

5. Geen teamplayer zijn

Gebrek aan teamspirit is een vaak gehoorde motivatie voor ontslag. Het is een hardnekkig beestje dat u niet makkelijk onder controle krijgt, maar dat wel dodelijk is voor uw carrière. Als u eenmaal het etiket van 'geen teamplayer' krijgt opgespeld, raakt u daar niet snel van af. Het is een moeilijk evenwicht. U mag uw individuele prestaties niet wegcijferen door de groepsprestatie, dan wordt u anoniem in de groep. Anderzijds mag uw profileringsdrang niet primeren op het teambelang want dan bent u geen teamplayer.

6. Totaal verkeerde dresscode

In een ideale wereld wordt u alleen op uw prestaties beoordeeld. Maar er bestaat ook zoiets als perceptie. Wie in een bedrijf carrière wil maken, past zich het best aan aan de (vestimentaire) bedrijfscultuur. Dat werkt in twee richtingen: u draagt beter geen maatpakken waar jeans de norm is, terwijl u die verfrommelde jeans met gaten het best thuis laat voor een officiële gelegenheid.

7. Niet netwerken

Als u eenmaal uw job hebt gevonden, wentelt u zich al snel in routine en laat u al snel de bestaande contacten verwateren. Nochtans kunt u best bijblijven in de sector door vele en nieuwe contacten te maken en te onderhouden. Al was het maar om u bij te staan in de zoektocht naar een nieuwe job als het even slecht gaat.

Meer carrièretips?

Ook voor de nieuwste jobs op vacature.com

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud