Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

7 netwerkblunders

Uw sociaal netwerk uitbreiden is een wijdverbreide methode om uw kansen op interessant werk te vergroten. Maar dat loopt niet altijd van een leien dakje. We zetten enkele vaakgemaakte fouten op een rijtje.
Advertentie

(netto/shine.yahoo) – Ongetwijfeld kent u het gezegde: “er is nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken”. En toch steken sommigen zichzelf van bij de start stokken in de wielen en vernietigen zo elke mogelijkheid om hun doelen te bereiken.

Als u onderstaande zeven fouten vermijdt die we hieronder bespreken, verhoogt u uw kansen om een goede indruk te maken en, wie weet, dat felbegeerde sollicitatiegesprek in de wacht slepen.

1.  Vragen om met iemand kennis te maken... zonder dat u tijd voor hem hebt.

Velen hebben het meegemaakt: een kennis kent iemand die u graag zou ontmoeten. U haast u dus om een mail te sturen, waarop de persoon antwoordt… maar door uw drukke agenda hebt u geen tijd om met hem af te spreken.
Oplossing: wacht de volgende keer tot u over meer vrije tijd beschikt voordat u vraagt iemand te ontmoeten.

2.  Een lange, onduidelijke mail sturen...

Als u in het subject van uw mail aangeeft dat u hulp of raad nodig hebt, maar uw mail zelf is te vaag, zal de eerste reactie van uw correspondent zijn de mail te wissen, vooral als hij u niet kent. Als degene met wie u mailt u kent, zal hij ongetwijfeld proberen uw vraag te begrijpen, maar als hij u niet kent, zal hij niet aarzelen om de mail te deleten.
Oplossing: als u iemand contacteert om raad, een gesprek of om het even welke andere hulp te vragen, formuleer uw vraag dan beknopt en helder.

3.  Iemand voorstellen aan een van uw contactpersonen... zonder hem echt te kennen.

U helpt graag mensen om werk te vinden, maar als u niet voor hen kunt instaan, kan dat uw reputatie schaden. Bij LinkedIn, waar personen automatisch in contact gebracht worden via gemeenschappelijke kennissen, is dit dagelijkse kost.
Oplossing: de volgende keer dat een vriend u vraagt om iemand die u niet kent voor te stellen aan een van uw contactpersonen, vraag hem dan of hij die persoon kan aanbevelen. Als dat het geval is, kunt u aan uw contactpersoon duidelijk maken dat, zelfs al kent u de persoon in kwestie niet, een goede vriend hem sterk aanbevolen heeft. Als uw vriend dat niet kan doen, zal hij ook begrijpen dat u deze “onbekende” liever niet aan uw contactpersoon voorstelt.

4.  Verkeerde veronderstellingen maken

Het gebeurt vaak: u veronderstelt dat u weet wat iemand anders wil – bij zijn zoektocht naar werk of bij het oprichten van een bedrijf bijvoorbeeld – en u beslist hem te helpen zonder na te gaan of hij uw inspanningen zal appreciëren.
Oplossing: de volgende keer dat u een geniaal idee hebt voor iemand anders, vraag hem eerst zijn mening.

5.  Een sociaal netwerk gebruiken... zonder te weten hoe het werkt

Iedereen heeft al verhalen gehoord over wangedrag van internetgebruikers op sociale netwerksites. Zo zijn gebruikers van Facebook er zich niet altijd van bewust dat een bericht dat ze posten op iemands prikbord niet privé is. Het is ook onbeleefd, als u een bericht dat u via Twitter gelezen hebt beantwoordt, om de auteur ervan niet te accrediteren…
Oplossing: als u lid wordt van een nieuw sociaal netwerk, lees dan eerst de online uitleg om te weten hoe het in zijn werk gaat en beperk u in het begin met toe te kijken hoe het eraan toegaat in plaats van er meteen in te vliegen. En als u toch een fout maakt, zoek dan een geschikte manier om die fout recht te zetten.

6.  Geen correcte afhandeling verzekeren

Als iemand de tijd neemt om u te helpen – voor een sollicitatiegesprek, om u aan iemand voor te stellen, om uw cv te verbeteren, om u een nieuwe klant voor te stellen – vergeet dan niet hem te bedanken. In de meeste gevallen volstaat een simpele mail, een briefje of een telefoontje. Maar wat als u er meer werk van wilt maken?
Oplossing: stuur een cadeaucheque (Fnac, Mediamarkt…): praktisch iedereen zal dat appreciëren. U kunt ook overwegen de persoon aan te bevelen op LinkedIn.

7.  Te zware of te veel bijlagen meesturen.

Als u aan iemand raad vraagt en hem staaltjes van uw werk wilt laten zien, maak het hem zo gemakkelijk mogelijk.
Oplossing: probeer om een url toe te voegen waar uw contactpersoon uw werk kan consulteren (online dus) in plaats van bijlagen mee te sturen die zwaar kunnen zijn om te openen. Met gratis diensten zoals LinkedIn of VisualCV kunt u een online versie van uw cv maken. U kunt dan de url ervan geven. Als u over een portfolio beschikt, maak een eenvoudige website om uw werk te presenteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud