netto

Steeds meer bedrijven kopen fiets voor personeel

Via het Pendelfonds kunnen Vlaamse bedrijven subsidies krijgen om fietsen aan te kopen of om hun personeel een hogere fietsvergoeding toe te kennen. ©BELGA

Steeds meer ondernemingen kopen fietsen om ze vervolgens ter beschikking te stellen van hun werknemers.

'De populariteit van "de fleetfiets" neemt dit jaar een enorme vlucht', zegt Peter Callant, de gedelegeerd bestuurder van de makelaar Callant Verzekeringen. 'Dat is geen toeval, de mobiliteitsproblemen blijven groeien en de regering moedigt het fietsgebruik van werknemers aan door steeds meer fiscale voordelen te bieden. Denk aan het mobiliteitsbudget dat vanaf 1 oktober ingaat'.

Bij Callant Verzekeringen, naar eigen zeggen pionier in België op het vlak van omniumfietsverzekeringen, is de tendens duidelijk voelbaar. 'Eind vorig jaar was er nog maar nauwelijks sprake van het verzekeren van "fleetfietsen". Hier en daar had een bedrijf een paar fietsen aangekocht en kregen we de vraag om er een 300-tal te verzekeren', vervolgt Callant. 'Een half jaar later, verzekeren we 1.500 fleetfietsen.'

Ook AG Insurance stelt vast dat steeds meer ondernemingen fietsen voor het personeel kopen. 'Niet alleen voor het woon-werkverkeer, maar ook voor verplaatsingen binnen het bedrijf of van de ene site  naar de andere', zegt AG-Insurance-woordvoerder Gerrit Feyaerts. 

Pendelfonds

Om de aankoop van fietsen door ondernemingen te stimuleren, trekt Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) 2,2 miljoen euro uit. Bedrijven die via het Pendelfonds een dossier indienen, kunnen voor de aankoop van een elektrische fiets tot 1.000 euro subsidie krijgen. Voor een speed pedelec 1.750 euro en voor een standaardfiets tot 375 euro.

Het Pendelfonds komt ook tussen als ondernemingen fietsen willen leasen.

Voorwaarde is dan wel dat deze ondernemingen zich voor 15 september aanmelden. 'Niet minder dan 745 bedrijven toonden interesse, maar tal van bedrijven meldden zich buiten de oorspronkelijke inschrijvingstermijn aan. Reden waarom we de aanmeldingstermijn verlengen tot 15 september ', aldus Weyts die ook vaststelt dat de interesse van ondernemingen voor fietsen op korte tijd een hoge vlucht nam. 

Fietsvergoeding

Het gebeurt ook dat ondernemingen 'de groepsaankoop' van een fiets faciliteren zodat de werknemers kunnen profiteren van de gunstige voorwaarden. 'Vergeet ook niet dat de werknemer zijn aankoop dan voor een stukje kan recupereren via de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer', aldus Callant. 

Het bedrag van de fietsvergoeding dat vandaag wordt vrijgesteld van belasting en RSZ komt neer op 0,23 euro per kilometer.

'Via het Pendelfonds kunnen bedrijven ook een tussenkomst krijgen om een hogere fietsvergoeding toe te kennen aan hun werknemers.'
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit ( N-VA)

Maar Weyts trekt ook centen uit om bedrijven toe te laten een hogere fietsvergoeding aan hun werknemers toe te kennen.  'Het Pendelfonds voorziet de mogelijkheid dat Vlaanderen de helft van het bedrag bovenop de bestaande vrijgestelde vergoeding van 0,23 euro per kilometer bijpast', aldus Weyts. 'Zo maken we niet alleen de aankoop, maar ook het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer aantrekkelijker voor werknemers en werkgevers'. 

Volgens cijfers van de HR-dienstverlener SD Worx kreeg 11 procent van de werknemers in de private sector in 2017 een fietsvergoeding. Maar Veerle Michiels, bij SD Worx, verwacht dat dit percentage dit jaar fors is opgelopen. 'Ondertussen is beslist dat ook de vergoeding voor een speed-pedelec vrij is van RSZ en belastingen, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017. En dat het zuivere privé-gebruik van de werknemers vrij is van socialezekerheidsbijdragen. Dat zal het aantal toegekende fietsvergoedingen alleen maar doen stijgen', aldus Michiels. 

Let wel, werkgevers zijn wettelijk niet verplicht om aan fietsende personeelsleden een fietsvergoeding toe te kennen. Die verplcihting kan wel voortvloeien uit afspraken die daarover in het bedrijf of in de sector zijn gemaakt. 

Fietsverzekering

Particulieren die zelf een fiets kopen, kiezen nu veel meer dan vroeger voor een fietsverzekering. 'Omdat particulieren er meer mee op straat komen én omdat ze ook vaker kiezen voor een duurdere elektrische fiets', aldus Callant. 

Volgens Filip Demyttenaere, bestuurder bij Callant Verzekeringen, is de tijd voorbij dat alleen dure koersfietsen werden verzekerd. 'Als marktleider verzekeren we alle fietsen, maar 80 procent  zijn al e-bikes. Tien jaar geleden waren het nog quasi allemaal koersfietsen', aldus Demyttenaere.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content