Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Bedrijfswagens zwaarder belast

Wie een bedrijfswagen ter beschikking heeft, betaalt vanaf januari gemiddeld 2,5 à 3 procent meer belastingen op dat voordeel. Dat is het gevolg van de jaarlijkse aanpassing van de standaard-CO2-uitstoot.
©iStock

De CO2-uitstoot is een van de elementen die het belastbare voordeel van een bedrijfswagen bepalen. Omdat de referentie-uitstoot vanaf 1 januari voor zowel benzine- als dieselwagens daalt, stijgt het belastbare voordeel. Dat is slecht nieuws voor werknemers. Door het hogere voordeel alle aard wordt meer bedrijfsvoorheffing afgehouden, met als gevolg dat het nettoloon daalt.

‘De belasting op het voordeel alle aard stijgt gemiddeld met 2,5 tot 3 procent, met uitschieters tot 5 procent’, zegt Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer. ‘Auto’s met een zeer hoge CO2-uitstoot worden niet zwaarder belast, omdat ze al het maximale belastbare voordeel hebben.’ Dat is het geval voor benzinewagens die meer dan 237 gram CO2 per kilometer uitstoten en dieselwagens die meer dan 218 gram per kilometer uitstoten.

De belasting op het voordeel stijgt met gemiddeld 2,5 tot 3 procent.
jef wellens
fiscalist wolters kluwer

Ook voor milieuvriendelijke auto’s, zoals elektrische of hybride wagens, heeft de daling van de standaarduitstoot geen effect. De bestuurders worden altijd op een minimumvoordeel belast, ook al stoot de auto weinig of niets uit. Dat minimumvoordeel ligt vandaag op 1.250 euro per jaar. Het regeerakkoord voorziet dat wordt onderzocht of het minimale voordeel alle aard kan worden afgeschaft.

De belastingregels zijn van belang voor wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen ter beschikking krijgt die hij ook voor zijn woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken. Het belastbare voordeel wordt forfaitair berekend, waarbij de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde en de ouderdom de bepalende factoren zijn.

In de berekeningsformule wordt de uitstoot vertaald naar een CO2-coëfficiënt. De basis CO2-coëfficiënt van 5,5 procent geldt voor een auto met een standaarduitstoot. Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens daalt die standaard in 2015 van 112 naar 110 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een daling van 93 naar 91 gram per kilometer. Voor auto’s met een hogere uitstoot dan de standaard wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot een maximum van 18 procent. Analoog wordt voor auto’s met een lagere uitstoot de coëfficiënt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, met een minimum van 4 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud