Salarissen, bonussen en extralegale voordelen vormen de hoofdcomponenten van het verloningspakket. Om meer inzicht te krijgen in de opvattingen en behoeften van werknemers over hun verloning vroeg het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half 1000 bedienden in België naar de tevredenheid over hun verloningspakket.
Meer dan acht op de tien (83%) Belgische bedienden zijn tevreden over hun salaris. Ook extralegale voordelen scoren goed met meer dan drie kwart (78%) van de werknemers die zegt dat ze erover tevreden zijn. Medewerkers zijn echter heel wat minder positief over de bonus: slechts 57% is hierover tevreden.
Regionale verschillen
Vlaamse werknemers zijn iets meer tevreden over hun salaris (86%) dan Waalse (82%) en Brusselse (81%) werknemers. En ook de verschillende generaties op de werkvloer hebben een verschillende mening: babyboomers zijn het meest positief over hun verloningspakket vergeleken met generatie X en Y.
Voordelen
Het onderzoek peilde ook naar de voordelen waaraan werknemers belang hechten. Bijna de helft (44%) van de ondervraagde werknemers zegt dat flexibele werktijden en thuiswerken in hun top drie staat van meest belangrijke voordelen. De groepsverzekering staat op nummer twee met 41 procent, gevolgd door 39 procent die verwijst naar maaltijdcheques en/of ecocheques.
‘Extralegale voordelen zijn vandaag niet meer weg te denken uit het algehele verloningspakket. Ook werknemers beseffen steeds meer de nettowaarde van dergelijke extra’s’, zegt Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux. ‘De voordelen die de balans tussen werk- en privéleven verbeteren, zoals thuiswerken en flexibele werktijden, worden steeds populairder bij werknemers. Indien de functie het toelaat, spelen bedrijven ook steeds vaker in op deze trend, ook omdat ze een aantrekkelijk alternatief vormen voor salarisverhogingen.’
Verschillende generaties
Aan welk voordeel het grootste belang wordt gehecht, verschilt naargelang de generatie. Voor de generatie Y staan de maaltijd- en/of ecocheques op nummer 1, voor de generatie X zijn dat flexibele werktijden of thuiswerken en voor de babyboomers de groepsverzekering.
‘Hoewel er grote gelijkenissen zijn tussen de verschillende generaties is er geen standaardmanier om medewerkers van alle generaties aan te werven en te behouden. Sommige zaken zijn nu eenmaal belangrijker voor de ene werknemer dan voor de andere, zegt Frédérique Bruggeman. ‘Ook al zijn er nog veel bedrijven die met een eenduidig verloningsbeleid werken, is er een trend naar een flexibele beloningssfeer waarbij bedrijven dus in toenemende mate rekening houden met de individuele wensen en voorkeuren.’