(netto) - "Een werknemer moet zijn bedrijfswagen steeds beoordelen als looncomponent, zonder daarbij ook het facility element te vergeten. Dankzij die auto die hij van de baas krijgt, moet hij er zelf geen aanschaffen en wordt het plots haalbaar om er als gezin twee auto's op na te houden", zegt Michel Willems, erkend fiscalist en automotive, mobility & employee benefit consultant bij Mobilitas, een adviserend bedrijf gericht op de autoleasingsector.
Hoe ver woon je van werk?
Een bedrijfswagen wordt door de fiscus als een voordeel van alle aard beschouwd, dat forfaitair wordt berekend. Wie binnen een straal van 25 kilometer van het werk woont, valt in de categorie tot 5.000 kilometer per jaar. Wie verder woont, behoort tot die van 7.500 kilometer per jaar. De fiscus hanteert een tabel op basis van de fiscale pk van een auto, om dan voor beide categorieën het voordeel van het gebruik van de bedrijfswagen te berekenen dat elk jaar wordt geïndexeerd. Iemand die een auto van 10 fiscale pk ter beschikking heeft en op minder dan 25 kilometer van zijn werk woont, zal in 2009 belast worden op een voordeel van 137,38 euro per maand. Woont hij verder, dan loopt dat voordeel op tot 206,06 euro.
Liever een hoger loon?
Het is uiteraard mogelijk dat u als werknemer net een nieuwe wagen hebt gekocht voor u van job verandert en dan een bedrijfswagen in de aanbieding krijgt. Kan u in dat geval niet beter opteren voor een fikse loonsverhoging? Tot een brutoloon van ongeveer 45.000 euro lijkt dat inderdaad voordelig op het vlak van pensioenvorming. Maar door de fiscale behandeling is dat voor de werkgever geen interessante optie. "Het loon wordt zwaar belast en speelt ook voor 35 procent mee in de sociale bijdragen gedragen door de werkgever. Wanneer een personeelslid een auto krijgt die de werkgever 600 euro per maand kost, dan zou daar een brutoloonsverhoging van 480 euro tegenover kunnen staan. Wat betekent dat de werknemer minder dan 240 euro netto overhoudt. En daarvoor kan niemand met de auto rijden", zegt Peter Hennion van consultant in vlootbeheer 2DriveU.
Nu ook in kmo's
Toch is de rol van de bedrijfswagen nog lang niet uitgespeeld. Stilaan beginnen kmo's een auto als motiverende factor voor het personeel ook te ontdekken. "In kmo's kregen personeelsleden tot nu toe enkel een bedrijfswagen als ze ook echt de weg op moesten voor hun job. Vandaag lijkt dat te veranderen. De boekhouder waar het bedrijf tevreden over is, tracht het bedrijf aan zich te binden door hem ook een leuke auto aan te bieden. Het is de hoogste tijd dat ook kmo's die bedrijfswagen als een handig en doorslaggevend HR-instrument gaan gebruiken", aldus Hennion.
Voortaan kleinere auto's
Bedrijven gaan wel steeds rationeler om met hun bedrijfswagenpark. De volledig vrije keuze verdwijnt stilaan en het valt duidelijk op dat kleinere auto's met efficiënte motoren veld winnen tegenover echte krachtpatsers. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de beperking van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens op basis van de CO2-uitstoot. Bovendien beperken de bedrijven ook het aantal merken. Op die manier creëren ze uniformiteit en drukken ze mogelijke naijver onder collega's de kop in. Een dergelijke aanpak leidt ook tot een grotere flexibiliteit bij personeelsverloop en laat een bedrijf toe te genieten van volumebonussen. De constructeurs spelen met fleetpacks gepast in op die tendens, waardoor werknemers met een rijkelijk uitgeruste, maar toch zuinige en milieuvriendelijke wagen de weg op kunnen. N