Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Kun je leven van je blog?

Bloggen is tegenwoordig kinderlijk eenvoudig. Althans technisch, want met letterlijk honderdduizenden sites die allemaal hengelen naar de aandacht van de surfer, is het niet zo makkelijk om boven de massa uit te stijgen. Lukt dat toch, dan is de beloning des te groter.

(netto) – Volgens La Dernière Heure is een Amerikaanse blogger er onlangs in geslaagd zijn blog (Bankaholic) voor 15 miljoen dollar (ongeveer 12 miljoen euro) te slijten aan een financiële informatiesite (Bankrate). Daarmee is een absoluut record gevestigd, want nooit eerder wisselde een blog van eigenaar voor meer dan 1 miljoen dollar. Het fabelachtige cijfer is ook alleen haalbaar voor blogs met een internationale uitstraling – geschreven in het Engels zeg maar.

Als Belg ben je dus best iets bescheidener, al doet de idee dat je van je eigen schrijfsels kan leven natuurlijk dromen. Netto zocht uit of zo’n scenario realistisch is.

Invloed

Een blog wordt pas interessant voor overnemers of adverteerders als je kan aantonen dat je invloed hebt. Lees: dat je surfers regelmatig terugkeren, dat andere sites je overnemen en dat je naam na verloop van tijd bekend in de oren klinkt. Hoewel cijfers relatief zijn, kan je toch stellen dat je minstens 5.000 bekeken pagina’s per dag moet kunnen voorleggen.

Met die volumes kan je je om te beginnen wenden tot Google Adsense. Op die manier plaats je zonder veel moeite advertenties op je blog en wordt je betaald per keer dat ze aangeklikt worden. Google plaatst in principe enkel advertenties die verband houden met de onderwerpen waarover je schrijft. Hoe specifieker je schrijfsels, hoe interessanter en lucratiever de publiciteit met andere woorden. De inkomsten klikken traag aan, maar met voldoende bezoekers kom je toch al gauw aan 20 tot 30 euro per week.

Gesponsorde links

Groeit je blog nog verder, dan is het tijd om meer professionele adverteerders aan te trekken. Je verschijnt dan op de radar van reclamebureaus die je wellicht zullen voorstellen de banners op je site te plaatsen. Een slimme blogger voorziet dus al bij de start een plekje in het design om deze virtuele reclamepanelen een plaats te geven.

Reclame is meer dan banners natuurlijk. Je kan je invloed ook aanwenden op een ‘redactionele’ manier. Heel wat blogs publiceren geregeld zogenaamde publireportages die door adverteerders zelf geschreven zijn. Op voorwarde dat je die bron duidelijk vermeldt, kunnen dit ook voor je lezers interessante bijdragen zijn. Omdat ze tegelijkertijd de adverteerder uitgebreid de mogelijkheid geven zijn verhaal te vertellen, leveren ze voor jou als blogger erg veel op. Kan je regelmatig dit soort reclame aantrekken, kan en mag je jezelf gerust een ‘beroepsblogger’ noemen.

2.000 euro per maand

Zo’n full-time blogger is bijvoorbeeld Anh Phan, een voormalig informaticus van 32 jaar. Hij gaf een stabiele en goedbetaalde baan op om zich volledig aan zijn blog “Le journal du Geek” en zijn 25.000 bezoekers per dag te gaan wijden. De blog levert een maandelijkse omzet van 7.000 euro op. In een interview dat hij aan Le Monde gaf, vertelde hij: “Als ik al mijn kosten heb betaald, hou ik 2.000 euro per maand over en daar kan ik mee rondkomen (…) ik heb nu een lager inkomen, maar mijn partner vond ook dat ik ervoor moest gaan”.

Publiceer je blog op papier

Haalt je blog niet voldoende bezoekers om via reclame genoeg inkomsten te genereren? Of verwacht je weinig heil van virtuele publiceiteit? Geen nood, je kan nog altijd je toevlucht nemen tot het goeden oude papier. Je kan met je teksten naar een uitgever starten en onderhandelen dat hij je een column geeft in een magazine of krant, of natuurlijk het heft in eigen handen nemen. Deze dagen is het uiterst makkelijk geworden om via het net zelf boeken uit te geven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud