Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Lekker geurtje doet (ver)kopen

De geur van vers brood ruikt soms zo lekker dat je het niet kunt laten om zelf een paar pistoletjes te kopen. En als er geen bakkerij is, dan gebruikt de winkelier een machine om de geur te verspreiden. Het is de nieuwste trend om je als consument te beïnvloeden.
Geuren zijn emotie.

Video: Merken proberen op veel manieren de klant te verleiden om hun product te kopen. Dat maakt het winkelen in de supermarkt er niet gemakkelijker op.

(m24/vacature.com) - Geurmarketing, wordt het ook wel genoemd. Als bedrijven pesto willen verkopen doen ze dat niet door gratis toastjes aan te bieden. Nee, ze lokken je als klant discreet door je de geur van de saus te laten ruiken.

Het klinkt een beetje zweverig, maar dan heb je nog geen kennis gemaakt met Theo Ooteman en Adjay Badoe. Zij hebben vijf jaar geleden in Nederland het marketingbedrijf MakingScents opgericht. Met succes: hun geuren zijn gebruikt door onder andere Coca Cola en in de Amsterdamse metrostations.

Geur is emotie

"Een mens heeft een heel sterk geurgeheugen. Als je ergens in een nieuw huis de geur van de woonst van je - misschien al jaren overleden - grootouders waarneemt, kan dat je meteen een aantal jaren terug in de tijd plaatsen naar toen je daar kwam als kind", legt Theo Ooteman uit.

Geuren zijn ook emotie, waaraan je nare herinneringen kunt hebben. Het is dan ook niet altijd te gebruiken als lokkertje, zegt Adjay Badoe: "Het kan alleen werken als het past in het concept. Met een geur kun je een sfeer ondersteunen, want je kunt er bepaalde eigenschappen aan toekennen: sommige geuren zijn rustgevend andere juist opwekkend."

Geurmarketing in België
In België staat de geurmarketing nog in zijn kinderschoenen. Pas in januari zag een eerste bedrijfje het levenslicht. Scents, van Patrick Castelain en Johan Delissen, is in snel tempo klanten aan het binnenhalen:
  • ILWA Keukens
  • Mediamarkt (voor elke afdeling, zoals cd's of witgoed, is een ander geureiland gemaakt, bedoeld om de klant te verrassen)
  • Politiekantoren (er is een offerte ingediend om met appelsiengeur arrestanten te kalmeren. In Rotterdam is hier een succesvolle test mee gedaan.)
  • Kledingketen McGregor (heeft gevraagd een 'huisgeur' te ontwikkelen voor alle vestigingen)

Overal geurtjes

"Geurmarketing wordt meer toegepast dan je zou denken", vertelt Ooteman van MakinScents. "In warenhuizen, op luxueuze feesten, parfumzaken.... maar je merkt het niet. En dat is goed, want als het opvalt gaat het effect verloren."

Het is de bedoeling dat de beïnvloeding indirect gebeurt, gaat Ooteman verder "Zo ruikt textiel vaak niet erg aangenaam. In een jeanswinkel kan het dan interessant zijn een geurtje aan de lucht toe te voegen. Zelfs als de klant niets koopt, maar hij stapt wel tevreden de winkel buiten dankzij de geur, dan is de kans groot dat hij nog een keer terugkomt."

Schoonmaakgeur vs urinegeur

Het Nederlandse bedrijf heeft ook in een aantal Amsterdamse metrostations tests uitgevoerd. "Dit soort plekken zijn voor veel mensen onaangenaam, vaak ook door de geur van urine die er hangt. Die maakt mannen vaak agressief en vrouwen juist angstig", vertelt Ooteman.

"Door die reuk te neutraliseren en er een citrus- en lavendelsamenstelling aan toe te voegen, worden die stations tot negentig procent beter beoordeeld dan andere afstapplaatsen."

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud