De files in Brussel laten zich duidelijk gevoelen in hoe werknemers de dagelijkse pendel van en naar het werk willen doen. Meer dan 60 procent van werknemers aan de slag in Brussel verkiezen een mobiliteitsbudget boven een bedrijfswagen. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf SDWorx bij 2.500 werknemers. Een mobilteitsbudget is een fiscaal gunstig alternatief voor een bedrijfswagen. Werknemers kunnen daarbij een budget vrij besteden aan een brede waaier van vervoersmiddelen, zoals fiets, openbaar vervoer, cambiowagen of een kleine wagen. ‘Hoe lastiger de mobiliteitssituatie, hoe vaker het mobiliteitsbudget een oplossing lijkt te bieden’, concludeert SD Worx. ‘Ook in Vlaanderen is de mobiliteitssituatie precair en daarom verkiezen 54 procent van de Vlamingen die in Vlaanderen werken een mobiliteitsbudget boven een bedrijfswagen.’
Lange afstanden met bedrijfswagen
Werknemers die grote verplaatsingen moeten maken, houden vast aan een bedrijfswagen. Dat geldt bijvoorbeeld voor 83 procent van de werknemers die in Brussel wonen, maar in Wallonië werken. Bij Vlamingen die in Wallonië werken is dat 70 procent. ‘Een mogelijke verklaring hiervoor is – naast de globale kostprijs van een privéwagen – dat 57 procent van de Waalse bedrijven met het openbaar vervoer nauwelijks bereikbaar is’, klinkt het bij SD Worx.
Thuiswerk
Ook thuiswerk komt naar voren als een middel om files en mobiliteitsproblemen te vermijden. In het onderzoek geeft 56 procent van de bedienden aan thuis te willen werken. In de eerste plaats gaat het ook hier over werknemers die in een ander gewest wonen dan ze werken. ‘De bereikbaarheid van een organisatie wordt steeds belangrijker voor de attractiviteit als werkgever’, zegt Kathelijne Verboomen van SD Worx. ‘Werknemers houden niet alleen rekening met het loonpakket, de leerkansen en de flexibiliteit die een werkgever biedt, maar hechten steeds vaker belang aan de bereikbaarheid van het bedrijf en de parkeermogelijkheden. Voor een potentiële werknemer is reistijd crucialer dan afstand.’
Als een werkgever tot nu toe een mobiliteitsbudget geeft, dan verschilt de belasting en de RSZ-bijdrage naargelang het vervoermiddel. Voor een uniforme behandeling van een mobiliteitsbudget – ongeacht het gekozen vervoermiddel en analoog met een bedrijfswagen– is er nog geen wettelijke basis. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) diende in januari 2014 daartoe een wetsvoorstel in, maar dat kon tijdens de vorige legislatuur niet behandeld worden, ook al steunde ook minister van Financiën Koen Geens het initiatief om de fiscaliteit van het mobiliteitsbudget onder de loep te nemen. Van den Bergh heeft deze zomer het voorstel opnieuw ingediend.