Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Start je eigen bedrijf in tijden van crisis

Hetlijkt stilaan onwaarschijnlijk dat ons land nog aan een recessie kan ontsnappen. Verschillende bedrijven zullen afslanken of de boeken neerleggen, maar dat laat ruimte voor nieuwe bedrijven? Creatieve destructie heet zoiets.
Help...
daar komt de recessie
Lees meer

(netto/insidecrm) – Een recessie sluit de oprichting van nieuwe bedrijven niet uit. In het verleden waagden tal van onbekende ondernemingen de stap in tijden van zware economische crisis. Sommigen van hen groeiden ondanks die moeilijke beginperiode uit tot dominante wereldspelers. Daarvoor moesten de oprichters wel meer dan ooit al hun creativiteit aanwenden en inspelen op een gat in de markt.

General Electric

Toen de Amerikaan Thomas Edison de gloeilamp uitvond, richtte hij in 1876 Edison Electric Light Company op, wat later werd omgedoopt tot General Electric. Daarmee stapte hij het bedrijfsleven in aan het begin van een zware zesjarige recessie. Toch zou Edison’s geesteskind uitgroeien tot het derde grootste bedrijf ter wereld met een brede waaier aan producten. Was de gigant aanvankelijk nog een grote producent van goederen, dan haalt het ondertussen de helft van z’n inkomsten uit haar financiële dienstverlening.

Hewlett-Packard

HP ontstond aan het einde van de Grote Depressie van de jaren '30. Een omvangrijk startkapitaal was niet weggelegd voor het elektronicabedrijf: een investering van 538 dollar moest volstaan. Toch zou HP het eerste technologiebedrijf ter wereld worden dat een omzet van 100 miljard euro zou halen. Ondertussen is het bedrijf actief in zowat elk land ter wereld.

Sports Illustrated

Ook het Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated werd opgericht op het einde van een recessie, in 1954. Het magazine wist zich vooral recht te houden dankzij het groeiend aantal sporten dat in die periode in de belangstelling kwam. Ondertussen verkoopt Sports Illustrated alleen al in de VS wekelijks drie miljoen exemplaren.

Burger King

De Amerikaanse burgerketen heeft iets met recessies. Het ontstond in 1954 met de oprichting van het eerste restaurant. Tijdens een andere recessie, die van 1957, lanceerde het ‘the Wopper’, een hamburger die zou uitgroeien tot het handelsmerk van de keten. Vandaag is Burger King actief in 65 landen, goed voor meer dan  11.100 restaurants.

Hyatt

Het eerste hotel van de Hyatt-keten opende haar deuren middenin de Eisenhower-recessie (in 1957 en 1958). Gedurende de volgende decennia verwierf de keten wereldwijde faam en groei bleef niet uit: Hyatt is met 365 hotels actief in 25 landen.

Jim Henson Company

In 1958 richtte poppenspeler Jim Henson zijn bedrijf op dat vooral naam en faam maakte met Kermit de Kikker, Miss Piggy en Elmo.

FedEx

FedEx zag tijdens de crisis van de jaren '70 het daglicht als Federal Express (1973). Die naam was eigenlijk een knipoog naar de Federal Reserve, de nationale bank van de VS, waarbij oprichter Frederick Smith een contract hoopte binnen te slepen. Jammer voor hem lukte dat niet. Toch slaagde de onderneming er in om tijdens haar eerste nacht 186 pakjes te bezorgen in 25 landen. Nu zijn er dat 7,5 miljoen per dag.

Microsoft

Het is moeilijk in te beelden, maar Microsoft startte in 1975 als een klein bedrijfje dat zich toelegde op computertaal. Maar het was pas met het succes van MS-DOS dat de onderneming aan haar wereldimperium begon te timmeren. Ondertussen is de softwaregigant goed voor een omzet van 60 miljard dollar per jaar.

CNN

Het Amerikaanse CNN is nu één van de grootste nieuwszenders ter wereld. Maar tijdens de recessiejaren van de jaren tachtig was de zender nog een vrij onbekende kleine zender die bekend stond als Cable Network New. Maar dat weerhield de nieuwszender er niet van het nieuwslandschap ingrijpend te veranderen als de eerste nieuwszender met uitzendingen de klok rond.

MTV

MTV veranderde de muziekindustrie ingrijpend middenin de economische crisis van 1981. De muziekzender experimenteerde als eerste met VJ’s (video jockeys) die programma’s presenteerden of de muziekclips aan elkaar praatten. Ondertussen is MTV uitgegroeid tot een wereldwijd merk met tientallen shows.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud