Wie niet altijd aan het werk is en een uitkering wenst als werkloze, moet per dag bijhouden of hij of zij al dan niet gewerkt heeft, en de gegevens per maand doorgeven aan een uitbetalingsinstelling, in casu een vakbond of de hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen. Op basis daarvan wordt de uitkering voor de voorbije maand berekend.
Dat kan sinds 15 september niet alleen op de blauwe papieren stempelkaart, maar ook via computer, tablet of smartphone. De kaart ziet er op het scherm hetzelfde uit als op papier.
Niet alleen heeft dat het voordeel dat het risico kleiner is op verlies of beschadiging van de kaart, de werkloze hoeft zich niet meer te verplaatsen om de kaart in te dienen of hoeft geen portkosten meer te betalen, aangezien ook de uitbetaling van de uitkering op het einde van de maand elektronisch kan worden betaald.
Bovendien worden verkeerde aangiften moeilijker, mede doordat een aantal gegevens rechtstreeks en automatisch worden ingevuld door een link met andere databanken, bijvoorbeeld als een werkgever een aantal arbeidsdagen doorgeeft bij de RSZ.
Voorlopig blijft ook de papieren variant bestaan. De elektronische is te vinden op de portaalsite van de sociale zekerheid.