Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Zo krijg je geen ruzie met je baas

De baas heeft meestal hoge verwachtingen van zijn werknemers, helaas blijken die in de praktijk niet altijd even haalbaar. Vroeg of laat gaat er dus wel eens iets fout waardoor je een knallende ruzie krijgt met je chef. Voorkom conflicten en lees onze tips.
Wat helpt om geen ruzie te krijgen met je baas is minder zeuren en meer complimenten geven.

Video: Een ruzie met je baas kan soms helemaal uit de hand lopen

(m24/dumblittleman.com) - Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op het werk alles doet wat er aan je gevraagd wordt. Je hoeft absoluut geen hielenlikker te worden om geen ruzie te krijgen met je chef.

Onze tips zijn meer tactieken die je kunt gebruiken om problemen voor te zijn.

  • 1. Observeer
  • Om te kunnen voorspellen wanneer iemand het plotseling helemaal beu is, moet je hem of haar eerst een tijdje hebben geobserveerd. Doe dit vanaf dag één als je ergens begint te werken. Op basis van wat je ziet, bepaal je wat de beste manier is om te communiceren.

    Is je baas los in de omgang en een makkelijke prater? Dan kun je hetzelfde doen. Als hij of zij altijd serieus blijft , dan pas je beter op als je het gesprek aangaat. Daarnaast is het ook goed te weten in wat voor situaties je baas geïrriteerd en boos raakt. Met al die informatie kun je veel beter inschatten wanneer de emoties op de werkvloer hoog zullen oplopen.

  • 2. Zeur minder, geef meer complimenten
  • Als er iets verkeerds is gegaan op je werk, dan zijn de meeste mensen geneigd om achteraf eens even lekker te gaan klagen over de slechte sfeer op de werkvloer en de manier waarop het bedrijf bestuurd wordt.

    Het is geen goed idee om iedere keer waar je baas bij is over dingen te gaan zeuren, simpelweg omdat het een slechte indruk geeft. Daarnaast heeft je baas de volgende keer als jij iets fout doet een stok om je mee te 'slaan'. Let ook op als je eens keer informeel spreekt met je baas: jullie zijn geen vrienden en je kunt dus ook niet alles zeggen.

  • 3. Leer te luisteren
  • Het is belangrijk om meer te luisteren en minder te praten, zeker wanneer je baas aan het woord is. Laat je mening horen als dat nodig is, maar ga niet zelf voor baas spelen.

    Daarnaast is het goed te weten dat ook je baas weleens een slechte dag kan hebben. Op dat soort dagen kun je beter niet proberen je gelijk te halen, maar vooral stil blijven is dan het beste.

  • 4. Presteer
  • Het is eigenlijk heel simpel: als je altijd goed je werkt doet, is de kans kleiner dat je een ruzie krijgt met je baas. Die heeft er helemaal geen belang bij om een conflict met je te krijgen, want hij heeft je hard nodig in zijn team.

  • 5. Werk eens over
  • Veel mensen zien de baas als een noodzakelijk kwaad: hij is er nu eenmaal, maar eigenlijk heb je er niets dan last van. In werkelijkheid doen chefs vaak meer dan hun werknemers, overwerk dus. Als je zelf het idee hebt dat je je leidinggevende wel een handje kan helpen, aarzel niet en help.

    Dat hoef je niet altijd te doen, maar laat in ieder geval zien dat je er toe bereid bent.

Om te kunnen voorspellen wanneer iemand het plotseling helemaal beu is, moet je hem of haar eerst een tijdje hebben geobserveerd. Doe dit vanaf dag één als je ergens begint te werken. Op basis van wat je ziet, bepaal je wat de beste manier is om te communiceren.

Is je baas los in de omgang en een makkelijke prater? Dan kun je hetzelfde doen. Als hij of zij altijd serieus blijft , dan pas je beter op als je het gesprek aangaat. Daarnaast is het ook goed te weten in wat voor situaties je baas geïrriteerd en boos raakt. Met al die informatie kun je veel beter inschatten wanneer de emoties op de werkvloer hoog zullen oplopen.

Als er iets verkeerds is gegaan op je werk, dan zijn de meeste mensen geneigd om achteraf eens even lekker te gaan klagen over de slechte sfeer op de werkvloer en de manier waarop het bedrijf bestuurd wordt.

Het is geen goed idee om iedere keer waar je baas bij is over dingen te gaan zeuren, simpelweg omdat het een slechte indruk geeft. Daarnaast heeft je baas de volgende keer als jij iets fout doet een stok om je mee te 'slaan'. Let ook op als je eens keer informeel spreekt met je baas: jullie zijn geen vrienden en je kunt dus ook niet alles zeggen.

Het is belangrijk om meer te luisteren en minder te praten, zeker wanneer je baas aan het woord is. Laat je mening horen als dat nodig is, maar ga niet zelf voor baas spelen.

Daarnaast is het goed te weten dat ook je baas weleens een slechte dag kan hebben. Op dat soort dagen kun je beter niet proberen je gelijk te halen, maar vooral stil blijven is dan het beste.

Het is eigenlijk heel simpel: als je altijd goed je werkt doet, is de kans kleiner dat je een ruzie krijgt met je baas. Die heeft er helemaal geen belang bij om een conflict met je te krijgen, want hij heeft je hard nodig in zijn team.

Veel mensen zien de baas als een noodzakelijk kwaad: hij is er nu eenmaal, maar eigenlijk heb je er niets dan last van. In werkelijkheid doen chefs vaak meer dan hun werknemers, overwerk dus. Als je zelf het idee hebt dat je je leidinggevende wel een handje kan helpen, aarzel niet en help.

Dat hoef je niet altijd te doen, maar laat in ieder geval zien dat je er toe bereid bent.

Verdien jij peanuts of echt geld?

Doe nu mee aan de Grote Salarisenquête en verdubbel je maandloon!

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud