Rem op gesjoemel met kilometerverleden ingevoerde tweedehandsauto

Wie een tweedehandswagen die in België is ingeschreven verkoopt aan een particulier moet zo’n carpass afleveren. ©Photo News

Wie een ingevoerde tweedehandswagen koopt, beschikt doorgaans niet over veel achtergrondinfo over dat voertuig. Een uitbreiding van de carpass - het verplichte verkoopdocument voor tweedehandswagens - moet daarin verandering brengen.

Een carpass is een certificaat dat de kilometerhistoriek van een voertuig weergeeft. Het vermeldt het aantal kilometers dat uw wagen op de teller heeft staan én de data waarop de kilometerstanden werden genoteerd. Dat moet de kandidaat-koper van een tweedehandsvoertuig ervan vergewissen dat niet met die gegevens geknoeid werd.

‘Voor ingevoerde wagens bestaat die historiek doorgaans maar uit één lijntje, namelijk de kilometerstand op het moment van de keuring in België’, weet Michel Peelman, de gedelegeerd bestuurder van Car-Pass, de vzw die de kilometerstanden bijhoudt. Welke weg die geïmporteerde wagen al heeft afgelegd, daar heeft de kandidaat-koper het raden naar.

‘De enige uitzondering zijn auto’s die uit Nederland komen.’ Dat komt omdat Car-Pass en zijn Nederlandse tegenhanger RDW de tellerstanden uitwisselen van voertuigen die tussen België en Nederland verhandeld worden. Dankzij die uitwisseling worden almaar minder fraudegevallen genoteerd. Sinds het begin van de samenwerking eind 2016 is er een daling van 42 procent.

Ook in België komt geknoei met kilometerstanden steeds minder voor. Vorig jaar ging het om 1.557 gevallen, of 0,2 procent van het totale aantal afgeleverde carpasscertificaten. Hoe het zit met geïmporteerde wagens is niet duidelijk. ‘Maar realistische schattingen gaan uit van 10 à 20 procent’, zegt Peelman. Daarbij komt dat steeds meer tweedehandsvoertuigen worden ingevoerd. Van de 822.576 carpassdocumenten die vorig jaar werden afgeleverd, waren er 72.515 aangevraagd voor geïmporteerde wagens. In twee jaar tijd is dat aantal gestegen met 36 procent.

Meer samenwerking

Minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) wil de kilometerfraude bij ingevoerde tweedehandswagens aanpakken. Begin vorige maand keurde de ministerraad een wetsontwerp van hem goed. Dat voorziet onder meer in meer samenwerking met andere landen. Zo zullen autofabrikanten en -invoerders verplicht worden om de kilometergegevens waarover ze beschikken door te geven aan Car-Pass voor tweedehandswagens die worden ingevoerd. Niet elk land beschikt over een officiële registratie van kilometerstanden, maar veel constructeurs houden wel de tellerstanden bij van wagens die in hun dealernetwerk worden hersteld.

We verwachten dat de extra kilometer gegevens van ingevoerde wagens ten laatste vanaf september volgend jaar vermeld staan op de carpass.
kabinet kris Peeters

De extra informatie zal nog niet meteen op de carpass vermeld staan. Het ontwerp van Peeters heeft nog een hele administratieve weg af te leggen, en ook de IT-systemen moeten worden aangepast. ‘We verwachten dat de extra kilometergegevens van ingevoerde wagens ten laatste vanaf september volgend jaar vermeld zijn’, zegt Miet Deckers, woordvoerster van Peeters.

Behalve de kilometerstand vermeldt een carpass ook het merk en het model van de wagen, het chassisnummer, de datum waarop het voertuig voor het eerst in België werd ingeschreven en een identificatienummer om de echtheid van de carpass te controleren.

Wie een tweedehandswagen die in België is ingeschreven verkoopt aan een particulier moet zo’n carpass afleveren. De verplichting geldt zowel voor professionele verkopers als voor particulieren. Voegt u het document niet toe, dan kan de koper de ontbinding van de verkoopovereenkomst vragen.

Rol van garagist

Het is aan de garagist om de kilometerstanden door te geven aan Car-Pass. Dat gebeurt bij elke controle en herstelling en bij ieder onderhoud van uw wagen. Of bij de autokeuring. Niet alle garagisten leven die verplichting evenwel netjes na. De Economische Inspectie doet alvast gerichte controles. Vorig jaar kregen 425 hardleerse handelaars een inspecteur over de vloer. Driekwart van hen hield zich niet aan de wet en gaf de kilometerstanden niet of foutief door.

Nog dit: een carpass kost 7,30 euro (inclusief btw), tenzij hij minder dan vier kilometerstanden vermeldt. Dan is hij gratis. Zo’n certificaat aanvragen kan tijdens de specifieke technische keuring die u moet doen als u uw tweedehandsvoertuig wilt verkopen. Hou er rekening mee dat een carpass niet ouder mag zijn dan twee maanden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content