netto

4 tips om gezond en goedkoop te eten

Goede voedingsgewoonten bevorderen de gezondheid. U kan leren om op een andere manier boodschappen te doen, uw maaltijden anders samen te stellen en uw eigen potje te koken. Enkele voedingstips.

(netto) – Bijna een kwart van de Belgen (23 procent) zegt in slechte gezondheid te verkeren en één Belg op de drie lijdt aan overgewicht. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Vaak zijn die gezondheidsproblemen te wijten aan een gebrekkige hygiëne of slechte voedingsgewoonten.

Voeding is de belangrijkste post in het gezinsbudget. Beheer het dan ook op een verstandige manier. Het is belangrijk om gezond en evenwichtig te eten. Daar wordt voortdurend op gehamerd. De slogans zijn bekend. Wie herinnert zich niet de slagzin ‘5 porties fruit en groenten per dag’? En zo zijn er nog vele andere.

Samen met een diëtiste tonen we aan dat goede voeding niet noodzakelijk duur moet zijn. "Zelfs met een beperkt budget kan je perfect evenwichtige maaltijden samenstellen. Het probleem is dat de kennis en de kunde om zelf ons eigen potje te koken stilaan verloren gaat", betreurt Laurence Dieu, diëtiste bij het CHR (Centre Hospitalier Régional) van Mons-Warquignies. "Koken maakt nochtans deel uit van onze eigen identiteit en van onze cultuur. We moeten ons gewoon anders gaan organiseren, de samenstelling van onze maaltijden herzien en vooral de tijd nemen om zelf te koken", legt ze uit.

1. Seizoensfruit en -groenten

Gebruik uw hersenen wanneer u boodschappen doet. Seizoensfruit en -groenten zijn altijd een stuk lekkerder en heel wat minder duur. "Het probleem is echter dat de meeste mensen niet meer weten welke groenten en fruit bij welk seizoen horen", betreurt Laurence Dieu. Zij raadt aan om de groentenkalender te raadplegen. "U kan ook naar de markt gaan. U doet er vast ideeën op. Bovendien kan u er gouden zaakjes doen, vooral wanneer de markt op haar einde loopt en de marktkramers aan dumpingprijzen verkopen. Of beter nog: leg uw eigen moestuin aan!"

2. Stel uw menu’s samen en maak een boodschappenlijstje

Stel uw weekmenu samen en maak daarna uw boodschappenlijstje. Zo slaat u twee vliegen in één klap: u weet vooraf wat u gaat eten en u kan gemakkelijker variëren en doseren. Bovendien vermijdt u nutteloze uitgaven.

3. Geef de voorkeur aan niet-verpakte en niet-bereide etenswaren

U vindt al wortelen en aardappelen voor 1 euro per kilogram. Maar tracht de aankoop van bereide etenswaren (geraspte worteltjes, bereide aardappelgratin, soep, voorgesneden sla en groenten in zakjes of vacuümverpakt) te vermijden. Voor dezelfde groente betaalt u gemakkelijk het drie- tot vijfvoudige van de prijs.

Koop ook zo weinig mogelijk kant-en-klaargerechten. Ze zijn meestal minder evenwichtig (rijker aan vetten, suiker en zout), minder lekker en duurder dan wanneer u het gerecht zelf klaarmaakt.

U moet zich niet schuldig voelen als u diepvriesproducten koopt. Maar maak er wel geen gewoonte van om etenswaren in blik te kopen. Bij het inblikken gaan  veel voedingsstoffen en vitamines verloren en wordt ook te veel zout gebruikt.

Doe dus zoveel mogelijk zelf. Koop goed keukengereedschap en houd het simpel. Laat uw gerecht rustig sudderen en doe ondertussen iets anders.

4. Wijzig de hoeveelheden, stel de gerechten anders samen

Bepaalde voedingswaren eet u het best in beperkte mate. Maar dat wil niet zeggen dat u ze volledig moet bannen. U mag zichzelf af en toe een pleziertje gunnen en toegeven aan uw energiebehoeften. Maar u moet wel leren dergelijke, niet altijd evenwichtige maaltijden, op een andere manier samen te stellen.

"Eet meer fruit en groenten, maar wees matig met vlees (125 gram is ruim voldoende) en vergeet ook de zetmeelhouders niet. Die hebben ten onrechte een slechte reputatie. Een maaltijd zou voor een vierde uit zetmeelhoudende producten moeten bestaan", zegt de diëtiste. U moet trouwens niet bij elke maaltijd vlees eten: 100 tot 150 gram, 3 of 4 keer per week, is ruim voldoende. "We kopen vaak gehakt of worst omdat dat goedkoper is en we trakteren ons graag op een portie van 200 tot 250 gram per persoon. Maar we kunnen beter 125 gram van een betere vleessoort kopen."

Eet minstens één keer per week vis. Vergeet ook eieren niet (maximaal 3 per week). Zij zijn een goedkoop alternatief voor een dosis proteïnen.

Begin uw maaltijd met soep. Dan hebt u al een mooie portie groenten binnen. Op die manier zal u ook automatisch minder vlees eten. Met wat brood erbij kan soep dienst doen als volwaardige maaltijd.

Denk er ook aan om de kliekjes te verwerken en die ook snel op te eten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content