Is een smartphoneverzekering haar geld waard?

Kan u een beroep doen op een smartphoneverzekering als u uw toestel laat vallen? ©BELGAIMAGE

Een verzekering voor een smartphone is duur. Bovendien zijn er zo veel beperkingen dat je meestal naast een vergoeding grijpt.

Meestal zegt een verkoper het tussen neus en lippen terwijl hij de factuur opmaakt: ‘Misschien is het niet slecht dat u ook een verzekering voor uw smartphone neemt.’ Je kijkt naar het blinkende toestel in het doosje en krijgt een visioen van een gruwelijke barst in het scherm. Je antwoordt: ‘Ja, waarom niet?’

Er zijn meerdere goede redenen om geen smartphoneverzekering te nemen. De prijs, onder meer. Snel hoofdrekenen toont aan dat de ‘beperkte’ maandelijkse som een fikse jaarpremie oplevert. De prijs van een verzekering stijgt samen met de aankoopprijs van het toestel. Bij MediaMarkt betaal je voor een toestel van 200 tot 400 euro een premie van 7 euro per maand, toch 84 euro op jaarbasis. Voor smartphones van 800 tot 1.200 euro, zeg maar een iPhone 8 of een Samsung Galaxy Note 8, loopt de maandelijkse premie op tot 12 euro of 144 euro per jaar.

Wie als klant van Orange een verzekering afsluit, betaalt voor de duurste toestellen 12 euro per maand. Bij een exclusieve Apple-verdeler betaal je voor die categorie toestellen 13,95 euro. Met een Apple X op zak loopt de factuur zelfs op tot 19,95 euro per maand of 239,40 euro per jaar.

Nooit alles terug

De verzekeringspremies zijn niet in verhouding tot de waarde van het verzekerde product. In de meeste gevallen komt het erop neer dat de premie zo’n 20 procent van de aankoopsom bedraagt. Dat is alsof je een auto van 30.000 euro voor 6.000 euro per jaar zou verzekeren.

Hou er bovendien rekening mee dat je nooit het volledige bedrag van de schade krijgt terugbetaald. Er is altijd een vrijstelling die varieert naargelang de aankoopprijs van het toestel. Wie zich bij Proximus voor een toestel van 901 tot 1.200 euro verzekert, betaalt een premie van 144 euro per jaar en moet bij schade de eerste 90 euro zelf betalen.

Bloedsporen

De verzekeringen voor smartphones zijn niet alleen duur, bij schade of diefstal bots je vaak op een muur van uitsluitingsclausules. De Ombudsman van de Verzekeringen richtte daarop nogmaals zijn pijlen in het jaarverslag dat vorige maand werd voorgesteld. ‘De polisvoorwaarden bepalen meestal dat enkel een diefstal door agressie of braak is gedekt’, staat in het verslag. ‘Wat wordt daarmee bedoeld? Kan een bewijs worden geëist van een materiële impact? Moeten er geweld- of bloedsporen zijn? Zijn intimidatie en bedreiging voldoende? Hoe moet je dat bewijzen?’

20%
De verzekeringspremie voor een smartphone loopt vaak op tot zo’n 20 procent van de aankoopprijs.

Niet alleen diefstal, ook schade aan toestellen is geregeld voer voor discussie. Als het scherm van een toestel gebarsten is, wordt dat niet altijd vergoed. De verzekeringsmaatschappij kan als voorwaarde stellen dat er geen tussenkomst is voor ‘schade van louter esthetische aard, zoals krassen, verkleuringen en barsten, die de goede werking van het toestel niet belemmert’.

De Ombudsman van de Verzekeringen stelde eerder al vast dat er wat schort aan de dekkingsvoorwaarden van de verzekeringen voor smartphones. ‘Een onderzoek van de voorwaarden voor een tussenkomst wijst op een eerder beperkte omvang van de tussenkomsten. Volgens sommigen is zelfs sprake van een lege doos’, stond in het verslag van vorig jaar te lezen.

Kennis van zaken

Minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) wil vooral dat betere informatie wordt verstrekt bij het aanprijzen van alle verzekeringen. Handelaars die een verzekering verkopen, moeten hun klanten beter informeren over de voorwaarden van de polis. De ministerraad heeft daarover een wetsontwerp van Peeters goedgekeurd.

‘Het verkopend personeel en de leidinggevenden zijn vaak onvoldoende op de hoogte van het verzekeringsproduct om op vragen van klanten te antwoorden’, stelde Peeters onlangs in een persbericht.

Verkopers in een reisbureau of telecomwinkel moeten hun klanten voortaan duidelijk maken wat de verzekering precies inhoudt. ‘De verkoper moet een bepaalde kennis en vakbekwaamheid hebben zodat hij met de nodige kennis van zaken een verzekering kan aanbieden’, zegt Peeters. De reisagenten moeten een opleiding volgen en de financieel toezichthouder FSMA zal erop toezien dat ze over de nodige kennis beschikken.’

Spijtig genoeg komt die uitgebreidere informatieplicht er enkel voor verzekeringscontracten met een premie van meer dan 200 euro. De verzekeringen voor smartphones blijven daar meestal onder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content