Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Fiscus krijgt fors meer telefonische belastingvragen

De toename houdt verband met de schrapping van de gebruikelijke zitdagen in de gemeenten en het persoonlijk advies in het belastingkantoor als gevolg van de coronacrisis.
Door de coronacrisis werden de gemeentelijke zitdagen geschrapt. ©Photo News

Wie een vraag over zijn belastingaangifte heeft, kan telefoneren naar het Contactcenter van de fiscus. Dit jaar waren er opvallend meer oproepen dan vorig jaar. In mei werden 106.000 oproepen beantwoord, een stijging van meer dan 40 procent. In juni was er een toename met bijna 80 procent, naar 168.000 oproepen.

4
miljoen
Dit jaar kregen bijna 4 miljoen belastingplichtigen - ruim twintig procent meer dan vorig jaar - een ingevulde belastingaangifte.

Traditiegetrouw is de aangifte van een nieuwe lening een struikelblok. Daarnaast gingen veel oproepen over een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Dit jaar kregen bijna 4 miljoen belastingplichtigen - ruim 20 procent meer dan vorig jaar - zo'n vooraf ingevulde belastingaangifte. Veelvoorkomende vragen waren: waar blijft het document, waarom is een lening niet toegevoegd, hoe moet die gewijzigd of bevestigd worden? Gepensioneerden vroegen vooral waarom ze meer belastingen betalen dan vorig jaar (doordat er minder bedrijfsvoorheffing werd ingehouden) en waarom ze geen pensioenfiche hebben gekregen.

Schrapping zitdagen

De toename in telefonische vragen houdt verband met de schrapping van de zitdagen in de gemeenten en shoppingcenters of persoonlijk advies in het lokaal belastingkantoor. Daar bood de fiscus vorig jaar hulp aan ruim 600.000 mensen. De schrapping is een gevolg van de coronacrisis.

In totaal gaf de fiscus bijstand bij bijna een kwart miljoen aangiften.

Ter vervanging van de lokale invulsessies organiseerde de fiscus telefonische dienstverlening op afspraak. Die hulp komt boven op de telefonische vragen bij het Contactcenter. De fiscus contacteerde zo'n 86.000 belastingplichtigen die hun aangifte vorig jaar door de fiscus lieten invullen, die dit jaar een papieren aangifte krijgen en van wie de fiscus het telefoonnummer kent, spontaan. 346.000 burgers vonden op de bruine omslag een telefoonnummer om een afspraak te maken.

In mei kreeg de fiscus 84.875 extra aanvragen, voor juni stond de teller vorige week op 145.368. In totaal gaf de fiscus bijstand voor bijna een kwart miljoen aangiften. De hulp stopt op 30 juni. Alleen voor een specifieke doelgroep wordt nog persoonlijke hulp georganiseerd. 

Tax-on-web

Alles wat u moet weten om uw belastingaangifte 2020 in te vullen

Heeft u hulp nodig bij het invullen van uw belastingaangifte? Check dan onze Belastinggids op https://www.tijd.be/netto/belastingen/aangifte2020.html

Ondanks de forse toename van het aantal vooraf ingevulde aangiftes ligt het aantal belastingaangiftes via Tax-on-web zo'n 5 procent hoger dan op hetzelfde moment vorig jaar.

Een elektronische aangifte of een wijziging van het voorstel kan tot 16 juli. Een papieren versie moet op 30 juni bij de fiscus zijn. Werkt u met mandatarissen (zoals een boekhouders), dan heeft die tot 22 oktober om uw aangifte in te dienen. U moet hem of haar wel voor eind augustus contacteren om een mandaat te activeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud