Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Uitzonderlijk toch persoonlijke hulp voor belastingaangifte

Telefonische hulp blijkt voor sommige belastingplichtigen niet voldoende.
De extra hulp komt er voor wie vorig jaar zijn aangifte door de fiscus liet invullen en dit jaar een papieren aangifteformulier kreeg. ©Photo News

Vanwege de coronacrisis schrapte de fiscus de gebruikelijke zitdagen in gemeenten, lokale belastingkantoren en shoppingcentra. Die persoonlijke hulp bij het invullen van de belastingaangifte werd vervangen door telefonische hulp.

Maar de telefonische ondersteuning blijkt voor sommigen onvoldoende. De fiscus organiseert daarom uitzonderlijk nog bijkomende hulp, in samenwerking met de gemeenten en OCMW’s.

Specifieke doelgroep

Alles wat u moet weten om uw belastingaangifte 2020 in te vullen

Heeft u hulp nodig bij het invullen van uw belastingaangifte? Check dan onze Belastinggids op https://www.tijd.be/netto/belastingen/aangifte2020.html

De bijkomende hulp komt er voor wie vorig jaar zijn aangifte door een medewerker van de fiscus heeft laten invullen én dit jaar een papieren aangifteformulier (geen voorstel van vereenvoudigde aangifte) kreeg toegestuurd. Die mensen kunnen telefonische hulp krijgen, maar het blijkt dat niet iedereen daarvoor een afspraak heeft gemaakt. ‘Het gaat bijvoorbeeld om mensen die geen van de landstalen machtig zijn’, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de federale overheidsdienst Financiën.

In een eerste fase organiseren de gemeenten en OCMW’s die dat willen in juli en augustus begeleide telefonische of fysieke invulsessies voor die mensen. Daarbij neemt de betrokken ambtenaar telefonisch contact op met de fiscus.

Vervolgens krijgen mensen die geen beroep konden doen op de hulp in augustus of september een oproeping van de fiscus. Ze moeten op een vast tijdstip in een specifiek belastingkantoor langsgaan om hun aangifte te laten invullen. Door te werken met afspraken wil de fiscus wachtrijen vermijden.

Telefonische hulp kan nog

De telefonische hulp is wel nog voor iedereen beschikbaar. U kan nog altijd - en ten laatste op 29 juni - bellen naar 02 575 56 66 voor een afspraak. Maar wacht niet te lang: de telefonische hulp moet ten laatste op 30 juni doorgaan, daarna biedt de fiscus die service niet meer.

Na het telefoongesprek ontvangt u het verslag per post. Ofwel wordt dat ondertekend en teruggestuurd naar het scanningcenter, ofwel verstuurd via Tax-on-web. Als uw gegevens niet correct of onvolledig zijn, moet u het nummer bellen dat op het document staat. U kunt uw aangifte ook aanpassen via MyMinfin. U hebt na de datum van verzending door de post twee weken om te reageren. Zolang u het document niet hebt teruggestuurd of Tax-on-web niet hebt gebruikt, is de verzending van uw aangifte niet compleet.

Deadline voor belastingaangifte nadert

De deadline voor de papieren aangifte of de papieren wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte is 30 juni. Een aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) of wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) moet binnen zijn op 16 juli. Werkt u met een mandatarissen (zoals een boekhouders), dan heeft die tot 22 oktober om uw aangifte in te dienen. U moet hem of haar wel voor eind augustus contacteren om een mandaat te activeren. 

Vorige donderdag waren al meer dan 768.000 aangiften ingediend via Tax-on-web, of ruim 7 procent meer dan op hetzelfde moment vorig jaar. Daarbij komt dat dit jaar veel minder mensen zelf een belastingaangifte indienen: 730.000 belastingplichtigen meer dan vorig jaar kregen een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Het document bevat alle gegevens die de fiscus kent. Op basis daarvan worden de te betalen of terug te krijgen belastingen berekend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud