Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Soepeler regels voor algemene vergaderingen in appartementen

Omdat fysieke vergaderingen tijdens de coronacrisis niet evident zijn, worden digitale algemene vergaderingen van eigenaars van appartementen aangemoedigd. Ook uitstel is mogelijk.
©BELGAIMAGE

België telt meer dan 220.000 appartementsgebouwen, met daarin ongeveer anderhalf miljoen appartementen. In ieder appartementsgebouw moet elk jaar een algemene vergadering plaatsvinden, binnen een 15-daagse periode die bepaald is in de statuten.  De eigenaars komen dan samen om beslissingen te nemen over de gemeenschappelijke delen, zoals over renovatiewerken en het onderhoud van de lift en de trappenhal.

De tweede golf van de coronacrisis bemoeilijkt die fysieke vergaderingen met groepen van een tiental tot meer dan honderd personen, met een mix van zowel jong als oud. Door de sluiting van de horeca zijn tal van locaties niet meer beschikbaar en sommige mede-eigenaars dagen niet op uit schrik om het coronavirus op te lopen. De sector van de syndici drong al langer aan op een aangepaste regeling.

Digitale vergaderingen

De voorkeur gaat naar digitale algemene vergaderingen.
Vincent Van Quickenborne
minister van Justitie (Open VLD)

Het kabinet van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) werkt een drieledige oplossing uit. ‘Deze voorstellen moeten syndici en mede-eigenaars van appartementsgebouwen toelaten in deze coronatijden op een veilige, gezonde en verantwoorde manier te vergaderen. De voorkeur gaat naar digitale algemene vergaderingen’, zegt Van Quickenborne.

Digitale vergaderingen via Zoom, Teams en co. krijgen een wettelijke omkadering. Mede-eigenaars die niet de mogelijkheden of de kennis hebben om digitaal deel te nemen, kunnen ervoor kiezen met een volmacht te werken of fysiek deel te nemen, mits de veiligheidsvoorschriften gerespecteerd worden.

Uitstel of schriftelijk

‘Indien nodig kan men de vergadering ook uitstellen’, zegt Van Quickenborne. De algemene vergaderingen vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2021 kunnen met een jaar uitgesteld worden, dus naar de eerstvolgende 15-daagse periode. De vergadering moet wel doorgaan als een of meerdere mede-eigenaars - die samen ten minste een vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten - dat vragen.

Ten slotte kan een algemene vergadering ook schriftelijk gebeuren, maar voor beslissingen is vandaag unanimiteit vereist. Die drempel wordt tijdelijk verlaagd. Tot 31 maart 2021 kan men schriftelijk een beslissing nemen met een viervijfdemeerderheid.

De voorstellen komen terecht in een wetsontwerp dat aan de regering en het parlement wordt voorgelegd. Door de lockdown van maart ontstond de mogelijkheid om algemene vergaderingen tot 30 juni uit te stellen tot uiterlijk eind november.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud