netto

'Eigenlijk kan je als starter niet klagen'

©Wouter Van Vooren

U kent het wel: een envelop die op de werkvloer rondgaat om centen in te zamelen voor een geboorte, huwelijk, pensioen... Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich? Wat met collega's die afwezig zijn of geen geld op zak hebben? Wie koopt een kaartje? Wordt het geld gewoon geschonken of kies je toch beter voor een cadeau?

Dat moet eenvoudiger, dacht de toen 19-jarige bachelorstudent ICT en elektronica Fabrice Guillermin. Hij werkte aan een platform om een elektronische portefeuille te creëren en klopte daarvoor aan bij Artepreneur, dat student-ondernemers van de Arteveldehogeschool in Gent begeleidt. 'Fabrice was een van de eersten die op Artepreneur een beroep deed. Dat was meteen een complex dossier, wegens de strenge regels voor de afhandeling van financiële transacties', zegt Jelle Van Roosbroeck, toen nog coördinator van Artepreneur.

Het eerste jaar onder de vleugels van Artepreneur was een testfase met 600 gebruikers, opgebouwd uit vrienden, kennissen en vrienden van vrienden. Het kapitaal van 15.000 euro om het prototype te testen werd ter beschikking gesteld door de toenmalige onderzoeksinstelling iMinds, intussen gefuseerd met Imec.

Belastingvermindering

In november 2016 hield het duo Kadonation.com boven de doopvont. Van Roosbroeck staat - met zijn diploma handelsingenieur en beroepservaring op het vlak van risicomanagement - voor het financiële luik, Guillermin voor het operationele. 'We zijn ons ervan bewust dat ons concept een volumegebeuren is. Onze marges zijn op dit moment te klein om op eigen middelen te teren, waardoor we op zoek moesten naar externe financiering', zegt Van Roosbroeck.

In februari 2017 haalde Kadonation 250.000 euro op bij business angels. 'Overheidsmaatregelen zoals de taxshelter voor startende ondernemingen hebben ons ondersteund in de fondsenwerving. We hebben de helft van ons kapitaal op die manier opgehaald.' Met de taxshelter kunnen particulieren die investeren in Kadonation en de aandelen minstens vier jaar bijhouden een belastingvermindering van 45 procent krijgen. 'Maar we hadden niet alleen nood aan geld, we wilden ons omringen met investeerders die ook op andere vlakken toegevoegde waarde bieden', zegt Guillermin. Dankzij het acceleratorprogramma The Birdhouse - waarbij je zes maanden gecoacht wordt - kwamen we in contact met bijvoorbeeld Luc Van Mol (kledingketen Zeb) en Harry Demey (reclamebureau LDV United), die niet alleen investeerden maar ook zetelen in onze raad van bestuur.'

Met het opgehaalde kapitaal kon het duo personeel aanwerven. 'De tweede beste overheidsmaatregel is de vrijstelling van de patronale bijdrage voor de aanwerving van de eerste werknemer en de voordelen voor de volgende aanwervingen. Eigenlijk kan je als starter niet klagen. Er zijn tal van steunmaatregelen voor starters, veel instanties proberen iets te doen. Zo is er ook de interne beroepsopleiding (IBO) van de VDAB, waardoor je subsidies krijgt als je iemand op de werkvloer opleidt', zegt Van Roosbroeck.

Maar het bleek geen sinecure om als starter mensen aan te trekken. 'We zaten toen nog in een co-workingspace en hadden geen eigen kantoor. We konden ook het takenpakket niet goed invullen en hadden geen ervaring met het aansturen van mensen buiten ons eigen expertisegebied. Onze eerste twee werknemers zijn intussen alweer weg. De eerste kwam uit Antwerpen, maar zij vond de dagelijkse pendel naar Gent te zwaar. De andere werknemer hebben we moeten ontslaan. Hij stond in voor de marketing, maar we hadden een andere visie op de verkoopkanalen die we moeten aanboren. Zeggen dat we de samenwerking wilden stopzetten, is zowat het moeilijkste wat we hebben moeten doen in ons bedrijf. Sindsdien besteden we niet alleen aandacht aan het profiel van een werknemer, maar ook aan de persoonlijkheid en een brede inzetbaarheid', zegt Guillermin.

Op dit ogenblik heeft Kadonation.com twee mensen in loondienst. Daarbovenop heeft het een freelancemedewerker in Nederland en soms schakelt het stagiairs in. Voor nieuwe aanwervingen is het wachten op de volgende kapitaalronde.

Doel: 100.000 gebruikers

'We zijn altijd heel zorgvuldig omgesprongen met het opgehaalde kapitaal. We proberen met zo weinig mogelijk middelen in te spelen op de behoeften van onze klant. Zo staan we zelf tot 22 uur 's avonds in voor de klantenservice. Daardoor merkten we al snel na de start dat veel klanten een fysieke cadeaubon willen afgeven. We hebben naar een kleine drukker gebeld en 500 doosjes besteld die we allemaal eigenhandig hebben gevouwen. Pas daarna hebben we nagegaan hoe we dat konden automatiseren. Het heeft geen zin om te beginnen met de automatisering, je moet eerst zien of een vernieuwing aanslaat', zegt Guillermin.

'Intussen is onze tweede kapitaalronde van 750.000 euro al goed gevorderd. De bestaande investeerders stappen opnieuw in en we hebben een aantal nieuwe kunnen aantrekken. Een goed netwerk is cruciaal om als jonge onderneming financiering bijeen te sprokkelen', zegt Van Roosbroeck. 'Bedoeling is om met het kapitaal te groeien van de bestaande 15.000 naar 100.000 gebruikers. Onder meer door in te zetten op een strategische samenwerking met grote bedrijven, en zo meer naamsbekendheid te krijgen. Zij kunnen via ons ook snel innovatie toevoegen.'

Kadonation.com werd pas in 2016 opgericht, maar kan dankzij de specifieke voordelen voor startende ondernemingen al mooie groeicijfers voorleggen. 'Tijdens onze tweede kapitaalronde willen we 750.000 euro ophalen.' Tekst: Petra De Rouck

Wie? Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin.

Bedrijf? Kadonation.com.

Wat? 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud