Centraal meldpunt tegen commerciële telefoontjes op komst

Een televerkoopster in actie ©pennarts/Hollandse Hoogte

Tegen de zomer komt er een centraal meldpunt voor wie zich wil laten registreren om geen commerciële telefoonoproepen meer te ontvangen. Het initiatief komt van vicepremier en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

Dat meldt de VRT maandag.

Je laten registreren als je niet wil worden opgebeld voor reclame of commerciële aanbiedingen kan nu al. Maar de huidige lijsten zijn vaak niet actueel en de telefoonoperatoren zijn niet verplicht zich eraan te houden.

Kris Peeters wil daar verandering in brengen. Tegen de zomer komt er een website waarop je kosteloos kunt laten weten dat je niet langer commerciële oproepen wil ontvangen. Wie verandert van telefoonnummer, hoeft niets te doen: de telefoonoperatoren moeten dit aanpassen in de lijst. De operatoren zijn dan ook verplicht zich aan te sluiten bij het meldpunt.

Ook voor ondernemingen die aan telefonische marketing willen doen, komen er vereisten. Wanneer ze een abonnee willen contacteren, zullen ze eerst moeten kijken of hij niet op de lijst staat.

Kris Peeters spreekt van een goede zaak voor de consument. Maar hij vindt ook dat de marketeers en de operatoren erbij winnen: met het centrale meldpunt zullen ze snel kunnen opzoeken of ze iemand mogen contacteren en zijn ze ook zeker dat de lijst correct is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect