netto

Vakantie boeken via internet of reisbureau?

Wanneer u een reis boekt via een reisbureau, geniet u een aantal bijkomende voordelen die u niet hebt als u alles via het internet regelt. Tenzij u de juiste paden kent. Een woordje uitleg.

(netto) – Test-Aankoop onderzocht onlangs de verschillen tussen een boeking via het internet of bij een reisbureau. De consumentenorganisatie wilde vooral onderzoeken of een reisbureau binnenstappen een beter advies oplevert dan surfen op het internet. "Ons onderzoek stemt ons eerder sceptisch… ", zegt Test-Aankoop. Volgens de consumentenorganisatie is een boeking via het internet "minstens even snel en efficiënt" dan bij een reisbureau. Maar wat zijn uiteindelijk de werkelijke voor- en nadelen van beide formules?

Boeken via website echt voordeliger?

Vandaag boekt u met enkele muiskliks een vliegticket en een hotelkamer. U hoeft enkel over een kredietkaart te beschikken. De grootste voorstanders van het internet noemen de goedkopere prijzen het voornaamste pluspunt. Dat is in bepaalde gevallen inderdaad zo omdat de consument in vergelijking met een reisbureau eventuele dossierkosten bespaart.

Maar anderzijds is de prijs van een hotelkamer die u via het internet of ter plaatse boekt, vaak duurder dan bij een touroperator. Dankzij zijn aankooppolitiek kan de touroperator immers vaak lagere prijzen bedingen, omdat er meestal een volledig reispakket wordt aangeboden. Dat blijkt uit een ander onderzoek van Test-Aankoop. Maar die opmerking gaat uiteraard enkel op voor een consument die zowel op zoek is naar een vlucht als naar een of meerdere verblijfplaatsen. Voor een vlucht zonder verblijf vindt de vakantieganger op het net misschien wel een lagere prijs,… Maar volstaat dat?

Rechtszekerheid verzekerd

"Wanneer de consument bij een erkend reisbureau of een touroperator boekt, krijgt hij een persoonlijke service, weet hij wat hij koopt en berust de relatie op vertrouwen", zegt Veerle De Boeck, secretaris-generaal bij ABTO, de vereniging van Belgische touroperators. "Langs deze weg geniet hij veel meer rechtszekerheid", vervolgt ze. De Europese richtlijnen, de wet op de handelspraktijken, de algemene reisvoorwaarden, de verplichting van de reisbureaus om over een licentie te beschikken en de waarborgen die door de wet voorzien worden in geval van financieel onvermogen beschermen de consument tegen eventuele frauduleuze praktijken en faillissement. "Als u een reis naar de Verenigde Staten boekt via een Amerikaans bedrijf, zal u bij eventuele problemen onderworpen zijn aan het Amerikaans recht. Niets dat u een schadeloosstelling garandeert", benadrukt Veerle De Boeck.

Om haar woorden kracht bij te zetten, haalt de secretaris-generaal het voorbeeld aan van de 200 Belgen die in december in Lanzarote vastzaten omdat hun Ryanair-vlucht wegens slechte weersomstandigheden was afgelast. "Ze werden uiteraard wel vergoed, maar ze moesten wel met een andere, veel duurdere vlucht naar huis terugkeren. Een touroperator zou in dat geval een andere vlucht hebben geregeld zonder daarvoor een supplement aan te rekenen. Wanneer zich tijdens een reis problemen voordoen, gaan touroperators steeds zelf op zoek naar een oplossing.

Betalende dienst

Volgens de wet moet de prijs vermeld in een catalogus altijd gelijk zijn aan de finale prijs die de consument moet betalen, btw, taksen en alle kosten inbegrepen. Reisbureaus mogen dus bij de eindfactuur van een reis in principe geen ‘dossierkosten’ toevoegen. "Nochtans blijven die praktijken schering en inslag", preciseert Test-Aankoop. Maar de verbruikersorganisatie vindt die kosten verantwoord als het reisbureau daadwerkelijk een bijkomende dienst levert.

De website van de UPAV (Union Professionnelle des Agences de Voyage) stelt dat een reisbureau in de eerste plaats een reisspecialist is. "In functie van het profiel van de klant beveelt een reisagent een bestemming, een prestatie en een product aan." Daarnaast biedt hij de klant de zekerheid op een vlotte aaneenschakeling van de verschillende etappes van de reis en profiteert de klant van zijn kennis en ervaring. Hij kan zijn klant ook heel wat tijd besparen door de transfers en aansluitingen tussen twee vluchten te regelen, een ligging voor te stellen die in lijn ligt met de verwachtingen van de klant, enzovoort. Volgens de UPAV doen reisbureaus ook een beroep op zeer professionele zoektools waar de gewone internetgebruiker geen toegang toe heeft.

De UPAV legt ook de nadruk op het feit dat reisbureaus voordeeltarieven kunnen aanbieden dankzij het volume dat zij genereren. Veerle De Boeck is het daarmee eens: "Reisbureaus hebben de mogelijkheid de producten aan te passen aan de behoeften van hun klanten en hen kortingen of bijkomende diensten aan te bieden, zoals het opsturen van informatie en dossiers over de bestemming. Iets wat bij een reservatie via het internet onmogelijk is."

'Cavalier seul' spelen

Maar als u goed zoekt, kan u ook via het internet heel duidelijke informatie vinden, zeker met uitstekende websites zoals Le Routard of Lonely Planet. Zowel het internet als een reisbureau heeft dus hun voor- en nadelen die u voor uzelf moet afwegen. Als u toch besluit op eigen houtje te handelen, houd dan rekening met de volgende tips.

  • Lees aandachtig alle voorwaarden die u op de verschillende sites vindt. Besteed bijzondere aandacht aan de kleine lettertjes. Maar vergelijk vooral de verschillende websites onderling (Lees ook: Duistere kosten bij onlinevliegtickets)

  • Kijk ook eens naar de commentaren van andere reizigers. Hun onthullingen kunnen een heel ander beeld doen ontstaan van de gekozen luchtvaartmaatschappij of het hotel. (Lees ook: Geld kwijt na failliete vliegmaatschappij?)

  • Wilt u er zeker van te zijn dat u de juiste keuze maakt? Kijk dan of u het licentienummer van de door u gekozen luchtvaartmaatschappij terugvindt op de site. Dat nummer staat garant voor de betrouwbaarheid van de onderneming. (Lees ook: Welke vliegtuigmaatschappijen kunt u maar beter mijden?)

  • Betaal uw ticket alleen als de site beveiligd is. Controleer, voor u ook maar enige transactie uitvoert, de eindfactuur en de samenstelling van de prijs. En voer de betaling steeds uit met een kredietkaart of Digipass gekoppeld aan een bankkaart. (Lees ook: 5 alternatieven voor uw (falende) kredietkaart)

Lees aandachtig alle voorwaarden die u op de verschillende sites vindt. Besteed bijzondere aandacht aan de kleine lettertjes. Maar vergelijk vooral de verschillende websites onderling (Lees ook: Duistere kosten bij onlinevliegtickets)

Kijk ook eens naar de commentaren van andere reizigers. Hun onthullingen kunnen een heel ander beeld doen ontstaan van de gekozen luchtvaartmaatschappij of het hotel. (Lees ook: Geld kwijt na failliete vliegmaatschappij?)

Wilt u er zeker van te zijn dat u de juiste keuze maakt? Kijk dan of u het licentienummer van de door u gekozen luchtvaartmaatschappij terugvindt op de site. Dat nummer staat garant voor de betrouwbaarheid van de onderneming. (Lees ook: Welke vliegtuigmaatschappijen kunt u maar beter mijden?)

Betaal uw ticket alleen als de site beveiligd is. Controleer, voor u ook maar enige transactie uitvoert, de eindfactuur en de samenstelling van de prijs. En voer de betaling steeds uit met een kredietkaart of Digipass gekoppeld aan een bankkaart. (Lees ook: 5 alternatieven voor uw (falende) kredietkaart)

10 geboden voor een geslaagde reis

Netto geeft u 10 geboden mee voor een supervakantie met het vliegtuig. Lees meer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect