Wat kost een jetski?

©Siska Vandecasteele

Zomer. Tijd om erop uit te trekken met de zeilboot, een ritje te maken in de oldtimer of te gaan duiken. Maar wat kosten die hobby's? Vandaag: de kostprijs van een jetski?

Tien jaar geleden was een jetski met 200 pk een zwaar ding, vandaag is 300 pk geen uitzondering. Net als een prijskaartje van 20.000 tot 30.000 euro. Maar Bart Van den Bulcke (38) uit Balegem gooit het over een andere boeg. ‘Mijn Sea-Doo Spark is een Rec Lite, de instapklasse’, vertelt de industriële mechanicus die ook aan races meedoet. ‘Het is een tweezitter, en met 6.500 euro voor een nieuw exemplaar een van de goedkoopste jetski’s op de markt. In de basisversie levert de 900cc-driecilindermotor 60 pk. Om aan een competitie mee te doen hoef je er niet eens veel aan te veranderen. Ik heb de jetski zelf opgefokt tot 125 pk - da’s gewoon een kwestie van de stuurdoos te herprogrammeren.’

Van den Bulcke heeft nog een truc om zijn budget onder controle te houden. ‘Elk jaar koop ik bij het begin van het seizoen in april een nieuwe’, lacht hij. ‘Zes maanden later verkoop ik hem weer. Zelfgemaakte of verbeterde onderdelen hou ik, de originele stukken monteer ik er opnieuw op. Zo maak ik hooguit 1.000 euro verlies.’

Recreatief

Sea-Doo, Yamaha en Kawasaki beheersen de markt, al zijn er Chinese kapers op de kust. ‘Bijna iedereen die koerst, bouwt voort op een stockjetski’, aldus Van den Bulcke. ‘Andere, veel duurdere versies raak je moeilijk kwijt. De mijne zijn steevast binnen een week verkocht. Ook aan mensen die recreatief varen. Om op een meertje met de kinderen te spelen geeft haast niemand 20.000 euro uit.’

Recreatief varen kan perfect met jetski’s van tien jaar oud. Ze houden bovendien beter hun waarde dan een auto, al is de staat doorslaggevend. ‘De impact van zee en zout zie je al na een jaar. Dat weerspiegelt zich in de restwaarde. Een kameraad verkoopt nu een exemplaar voor 3.500 euro dat in 2006 9.000 euro kostte en niet tiptop in orde is.’

Wat de allerduurste jetski’s kosten? ‘Een bevriende Hongaar die rijk is geworden in IT en meermaals wereldkampioen werd, koopt er telkens een voor 20.000 euro en past ‘m zelf compleet aan. Van 300 pk maakt hij er 700. Als je optelt wat hij erin stopt, kom je aan 150.000 euro. Zo’n machine haalt 170 km/u, mijn jetski 90. Maar de mijne weegt slechts een kwart van zo’n topding. Daardoor is het zo’n plezierige categorie. Mijn jetski vaart anders: hij is minder stabiel, springt voortdurend in het rond.’

Gevaarlijk

Gewoon varen op pakweg de Schelde zegt Van den Bulcke weinig. ‘Op onze rivieren en kanalen kan je amper snel varen. Doorgaans moet je je aan 8 km/u houden. Op sommige plaatsen kan het wel sneller, maar ik vind dat gevaarlijk. Op een meer pech krijgen is niet erg. Op een kanaal drijf je met de stroom mee. Waar kom je dan uit? En als je in water van 5 graden terechtkomt, is het gauw voorbij. Er gebeuren regelmatig ongevallen, ook dodelijke. Ik vaar liever in clubverband op een meer. Dan ben ik nooit alleen. Onlangs ben ik in Wevelgem van mijn jetski gevallen en het is confronterend hoeveel tijd eroverheen gaat voor je bij je positieven komt.’

Prijskaartje

· jetski: 6.500 € (instapmodel)

· uitrusting: minstens 330 €

· immatriculatie: 50 €

· vaarbewijs en -cursus: 260 €

· verzekering: 150 €

· trailer: 400 €

· Totaal: 7.690 € (excl. brandstof)

Voor wie ruw in het water kan terechtkomen, is het belangrijk veiligheidskledij te dragen. Knie- en beenbeschermers kosten minstens 30 euro. Een zwemvest waaraan de contactsleutel is bevestigd - een ‘dodemansschakelaar’ - is verkrijgbaar vanaf 50 euro, net als een wetsuit. ‘Mijn helm kost nog eens 100 euro, al bestaan er ook van 2.000. Reken ook voor schoenen en handschoenen op minstens 100 euro.’

Doordat Van den Bulcke zelden recreatief vaart, is zijn jetski niet ingeschreven. Voor de immatriculatie van een pleziervaartuig betaalt u eenmalig 50 euro. Hij heeft ook geen vlaggenbrief - de nummerplaat. Die is alleen vereist voor pleziervaartuigen die varen in volle zee, vreemde wateren en de Belgische zeewateren. De brief kost 50 euro en is vijf jaar geldig. Een waterwegenvignet kost in Vlaanderen 85 euro.

Voor competitief varen is ook een stuurbrevet - het vaarbewijs - niet verplicht, maar wel aanbevolen. Het theoretisch examen kost 75 euro. Daarnaast moet u twaalf uur met een begeleider varen of een praktijkcursus van zes uur volgen in een vaarschool. Dat laatste kost ongeveer 185 euro. Een praktisch examen is er nog niet, maar door de nieuwe pleziervaartwet die sinds 1 juli in voege is, komt het er binnenkort aan.

‘De verzekeringspremie is afhankelijk van het vermogen van de jetski en kost mij 150 euro. Ik ben lid van een club in Wevelgem en een aan Les Lacs de l’Eau d’Heure in de Ardennen. Daar liggen boeien en ga ik trainen. In beide clubs betaal ik jaarlijks zo’n 100 euro lidgeld. In België zijn er vijf wedstrijden. Dat volledige pakket kost me 400 euro: een wedstrijdlicentie - in essentie een medisch attest - inschrijvingsgeld en een wedstrijdverzekering.’

35 liter benzine voor 2 uur

Van den Bulcke vaart van april tot oktober. ‘Vorig jaar ging ik elk weekend trainen. Door drukte op het werk was dat dit jaar slechts vier keer. De tank van 35 liter benzine volstaat om anderhalf tot twee uur te trainen. Een wedstrijdweekend telt drie races van één of anderhalf uur. Dan verbruik ik zowat 80 liter. Met een grote jetski jaag je er tijdens zo’n weekend 400 tot 500 liter door. Da’s toch een andere verhouding tussen het budget en het plezier. Er zijn experimenten met alternatieve brandstoffen, ja. Maar die zijn pril. Het ding moet drijven, hé.’

Voorts is een garage voor de jetski natuurlijk handig. En een nieuwe trailer kost zowat 400 euro. ‘Het onderhoud is verwaarloosbaar: twee keer per jaar de olie en oliefilter verversen. Ook dat doe ik zelf. Een dealer rekent vlug 200 euro aan voor een winteronderhoud.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content