netto

Wat te doen als uw Ryanair-vlucht geannuleerd is?

Meer dan 23.000 passagiers die een vlucht van of naar België hebben geboekt, zullen getroffen zijn door de staking van het cabinepersoneel bij Ryanair. ©Photo News

Ryanair is van plan om ook passagiers wier vlucht vandaag geannuleerd werd geen schadevergoeding te betalen. Wat zijn uw rechten als uw vlucht is geannuleerd?

Als u getroffen bent door de staking van het personeel van Ryanair en uw vlucht geannuleerd is, kan u in eerste instantie twee dingen doen: ofwel gaat u in op het alternatief dat Ryanair u moet voorschotelen, ofwel kiest u voor de terugbetaling van uw vliegtuigticket. U moet die terugbetaling zelf aanvragen, via de website van Ryanair. Een deadline voor die aanvraag is er niet, maar u doet dat natuurlijk best zo snel mogelijk. 'De maatschappij heeft dan zeven dagen de tijd om u te vergoeden', zegt woordvoerder Jens Van Herp van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

In bepaalde gevallen (onder meer als als de annulering minder dan twee weken voor vertrekt wordt aangekondigd) heeft u ook recht op een compensatie die losstaat van de werkelijk geleden schade. Die schadevergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.

250 tot 600 euro

Voor vluchten binnen de EU gaat het om 250 euro voor een bestemming tot 1.500 kilometer, en om 400 euro voor een bestemming op meer dan 1.500 kilometer. Voor een bestemming buiten de EU geldt eveneens een schadevergoeding van 250 euro als je bestemming op minder dan 1.500 kilometer ligt, van 400 euro indien 1.500 tot 3.500 kilometer ver, en van 600 euro als de afstand meer dan 3.500 kilometer bedraagt.

Daarnaast hebt u recht op maaltijden, verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken, e-mailverkeer en zo nodig hotelaccommodatie.

Geen overmacht

Ryanair vindt dat ze die bijkomende vergoeding niet moet ophoesten, en beroept zich daarvoor op overmacht. Want in geval van buitengewone omstandigheden moeten maatschappijen geen compensatie betalen. Een arrest van het Europees Hof van Justitie van 17 april oordeelt evenwel dat een staking niet altijd een reden is om vliegtuigpassagiers niet te vergoeden. Volgens het Hof is een interne staking geen geval van overmacht.

'Of Ryanair nu wil of niet, het zal aan de getroffen passagiers een schadevergoeding moeten betalen' beklemtoont luchtvaartjurist Arthur Flieger. Overmacht kan enkel ingeroepen worden voor stakingen waar de maatschappij zelf geen vat op heeft. Denk bijvoorbeeld aan een staking bij de luchtverkeersleiders of bagageafhandelaars. 'Indien het personeel van de vliegtuigmaatschappij zelf staakt, is de situatie evenwel anders. Men gaat ervan uit dat een luchtvaartmaatschappij invloed kan uitoefenen op haar eigen personeel en dus een staking kan voorkomen.'

Het volstaat om een ingebrekestelling per aangetekende brief naar het hoofdkwartier van Ryanair te sturen', aldus Flieger. Weigert Ryanair dan nog te betalen dan kan u juridische stappen ondernemen en de maatschappij dagvaarden.

Naar de rechtbank

Overigens stapt Test-Aankoop naar de rechtbank omdat Ryanair weigers getroffen passagiers een schadevergoeding te betalen. De verbruikersorganisatie verzamelt vijftig dossiers en zal die in de week van 20 augustus voor de rechter brengen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content