(netto/l'écho) – Men ging ervan uit dat Londen meer onder de crisis had geleden dan de andere grote hoofdsteden. Maar nu blijkt dat buitenlanders die de stad bezoeken - vooral de Chinezen - er steeds meer geld uitgeven. Zo is de winkelketen Harrods er vorig jaar voor het eerst in geslaagd om voor meer dan 1 miljard pond aan goederen te verkopen.
Dat wordt bevestigd door een onderzoek van het Centre for Retail Research, in opdracht van prijsvergelijker Kelkoo. Volgens dat onderzoek is Londen de beste shoppingstad ter wereld.
NYC op de derde plaats
Consumenten en toeristen hebben vorig jaar exact 75 miljard euro uitgegeven in de Britse hoofdstad. Dat is meer dan een vijfde van de totale verkoop van de 20 eerste steden van het klassement. Daarmee verwijst Londen Tokio, met 71,78 miljard euro, naar de tweede plaats. New York rukt op van de 5e naar de 3e plaats (54,89 miljard) en staat daarmee net voor Parijs, dat er in het klassement één plaats op achteruitgaat (54,46 miljard). Samen vormen zij de Big Four van de verkoop van non-foodartikelen.
De rest van het peloton bestaat uit: Los Angeles, Hongkong, Singapore, Dubai (de grootste klimmer, van de 20e naar de 8e plaats), Sydney, Milaan, Barcelona, Manchester, Rome, Madrid, Berlijn en Amsterdam.
En Brussel?
Brussel slaagt er niet in een plaats te veroveren in de top 20 en wordt zelfs nog ingehaald door Kopenhagen, Stockholm en Oslo. Ook op het criterium ‘aantal winkels’ en ‘internetverkoop’ scoort Brussel niet goed, terwijl steden als Kopenhagen of Oslo daar tot de top behoren (respectievelijk 4e en 6e plaats voor wat de verhouding tussen het aantal onlineklanten en het totaal aantal klanten betreft).
Ook wat e-commerce betreft, voert Londen het klassement aan. Liefst 15,5 procent van de verkoop vindt er plaats via het internet. Volgens Tina Spooner, directeur informatie van het onderzoeksbureau IMRG, is het niet verwonderlijk dat de onlineverkoop het zo goed doet in Londen. "De Britse e-commercemarkt is de op één na grootste ter wereld, na de Verenigde Staten, en bovendien veruit de grootste in Europa."
Merken en mode
Londen is ook koploper wat betreft het aantal merken dat er minstens één winkel heeft. Liefst 138 van de 250 grote merken van confectiekleding, huishoudelektro en schoonheidsproducten zijn er vertegenwoordigd. In totaal zijn er 26.090 winkels gevestigd. Met zijn 11 miljoen inwoners heeft Londen dus 2,19 winkels per 1.000 inwoners.
Ook op het vlak van mode is Londen het onbetwiste nummer
De andere grote steden halen hun schade in op elektronica, schoonheidsproducten en vrijetijdsbesteding. Voor elektronica is Tokio logischerwijze de koploper. In 2010 werd er voor
9,5 miljard euro aan elektronica verkocht. Parijs loopt voorop op het gebied van gezondheids-
en schoonheidsproducten (12,3 miljard euro). New York steekt dan weer boven de 3 andere spelers
van de Big Four uit op het vlak van binnenhuisinrichting (8,5 miljard pond).
'Ultimate experience'
Volgens Chris Simpson, marketingdirecteur bij Kelkoo, heeft Londen wereldwijd een uitstekende commerciële reputatie. "Londen blijft ‘the place to be’ voor consumenten die op zoek zijn naar de ‘ultimate experience’ op het vlak van shopping. De stad laat daarbij haar traditionele rivalen New York en Parijs ver achter zich."
Het succes van Londen ligt in de kwaliteit en kwantiteit van winkels, gecombineerd met de winst die wordt gegenereerd door de massa’s toeristen die het Verenigd Koninkrijk elk jaar bezoeken. Daardoor realiseert Londen een groter verkoopvolume dan Los Angeles, Milaan, Rome, Madrid en Berlijn samen."
Simpson bevestigt dat ook het internet mee verantwoordelijk is voor het succes van Londen. "Door de recessie is er meer belangstelling voor online shoppen. Dat komt omdat de prijzen op het internet meestal goedkoper zijn dan in de winkel. Geschat wordt dat de inwoners van Londen 18 miljard pond (21 miljard euro) hebben bespaard door hun aankopen online te doen."