Netto Het antwoord op al uw geldvragen

De opties voor uw zomervakantie

Het is al vaak gezegd: het wordt geen zomer zoals alle andere. Naar alle waarschijnlijkheid blijft reizen beperkt. Wat betekent dat voor uw (al geboekte) vakantie?
©Filip Ysenbaert

Op dit ogenblik is nog niet duidelijk in welke mate we tijdens de zomervakantie op reis kunnen en mogen gaan. Spanje lijkt aanstalten te maken om de grenzen opnieuw te openen voor toeristen, maar dan nog blijft het de vraag of buitenlanders weer overal in het land welkom zijn. Volgens de Spaanse minister van Transport José Luis Ábalos zouden vooral de Canarische eilanden en de Balearen vanaf juli weer toeristen kunnen verwelkomen. Ook Italië heeft plannen om zelfs in juni al opnieuw toeristen toe te laten, en ook Duitsland is geneigd om tegen de zomervakantie de grenzen open te stellen voor buitenlanders. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas heeft met ministers van enkele Europese landen gesproken over een gecoördineerde opening van de grenzen.

Uiteraard blijft alles een dubbeltje op zijn kant. De grenzen kunnen net zo goed weer dichtgaan als de coronapandemie nieuwe pieken vertoont. En dus blijft het risico bestaan dat de pakketreis die u kocht of de trip die u zelf in elkaar puzzelde, niet kan doorgaan. Wat dan met de voorschotten die u al betaald had, of met het saldo dat u nog moet betalen? En hoe wordt u eventueel terugbetaald? En als u nog een reis wilt boeken, is een annulatieverzekering dan nuttig?

Waarop heb ik recht als de touroperator de reis annuleert?

Door de coronacrisis moeten reisorganisatoren veel geplande reizen schrappen. In normale omstandigheden krijgen consumenten hun pakketreis terugbetaald als die door uitzonderlijke omstandigheden niet kan doorgaan. Maar na het uitbreken van de crisis was meteen duidelijk dat de schaal waarop reizen moesten worden geannuleerd de hele reissector in gevaar zou brengen.

Touroperators hebben het liefst dat reizigers een voucher aanvaarden voor een nieuwe reis later. Daarom zijn ze niet altijd even duidelijk over de keuze die hun klanten hebben.

Daarom vaardigde federaal minister van Werk, Economie en Consumenten Nathalie Muylle (CD&V) op 19 maart een ministerieel besluit uit dat bepaalt dat geannuleerde reizen alleen nog met een voucher worden vergoed. De tegoedbon kan worden gebruikt om later een nieuwe reis te boeken. Tegelijk werd vastgelegd dat het compensatiesysteem gedekt is door een garantiefonds. Als een reisorganisator failliet gaat, wordt de consument dan betaald door dat garantiefonds. Niet alle Europese lidstaten die reischeques hebben ingevoerd, werken evenwel via zo’n fonds. Met die dekking door het garantiefonds volgt België de aanbevelingen van Europa. Maar de verplichting om als consument een voucher te moeten aanvaarden, staat haaks op de visie van de Europese Commissie. Die stelt namelijk dat de consument zelf moet kunnen kiezen of hij met een voucher dan wel in cash wil worden terugbetaald.

Mede onder druk van de consumentenorganisatie Test Aankoop en in samenspraak met de reissector werd het ministerieel besluit bijgestuurd en kwam er op 3 april een nieuwe versie. Daarin wordt bepaald dat een terugbetaling alsnog kan worden aangevraagd, zij het pas na twaalf maanden. De touroperator heeft dan nog eens zes maanden de tijd om de betaling ook effectief uit te voeren.

‘Ik heb alle begrip voor de situatie waarin de reisorganisaties zich bevinden. Met vouchers kunnen faillissementen worden vermeden’, zegt Simon November van Test Aankoop. ‘Maar we mogen ook niet blind zijn voor het feit dat ook veel consumenten financieel zwaar getroffen zijn. Daarom pleiten wij ervoor dat een voucher op vrijwillige basis moet worden aanvaard. Een terugbetaling in geld kan vaak van pas komen.

Touroperators hebben het liefst dat reizigers een voucher aanvaarden en die later gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Daarom zijn ze op hun websites niet altijd even duidelijk over de keuze die hun klanten hebben. Bij TUI wordt er alleen verwezen naar het ministerieel besluit van 19 maart, waarin alleen sprake is van het vergoeden van geannuleerde reizen met een tegoedbon. ‘Dit laat de reisorganisatoren uitdrukkelijk toe een tegoedbon te verstrekken in plaats van een terugbetaling te doen bij een annulering ingevolge de coronacrisis’, staat er te lezen.

Thematravel verwijst op zijn site wel naar beide ministeriële besluiten, maar komt tot een verwarrende conclusie. ‘Het ministerieel besluit bepaalt dat als een reis niet kan doorgaan vanwege het coronavirus, de reiziger automatisch een voucher ontvangt en geen terugbetaling van de al betaalde reissommen kan vragen.’ Vooral die ‘kan’ zet de consument op het verkeerde been.

Ook op de website van Sunweb wordt alleen over het compensatiesysteem met een voucher gerept. De touroperator benadrukte onlangs nog dat hij geen reizen zal terugbetalen die vanwege de coronacrisis werden geannuleerd. Op grond van het ministerieel besluit van 3 april zal de reisorganisator daar over een jaar echter niet onderuit kunnen.

 Kan ik zelf een pakketreis annuleren?

Het is onduidelijk hoe de situatie in de zomer zal evolueren. Bijna zo goed als zeker zal vrij reizen nog niet tot de mogelijkheden behoren. Maar zelfs als de reis die u hebt geboekt toch doorgaat, dan hebt u misschien nog geen zin om te reizen terwijl het coronavirus nog rondwaart. Mogelijk annuleert u de geboekte pakketreis liever.

U kunt alleen een terugbetaling eisen als de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de coronapandemie belangrijke gevolgen hebben op de uitvoering van onderdelen van uw pakketreis. Bijvoorbeeld als er tussenlandingen of uitstappen worden geannuleerd. Maar als alle onderdelen van de reis doorgaan zoals gepland, kunt u uw reis alleen annuleren onder de voorwaarden in uw contract. U zult dan annuleringskosten moeten betalen.
Verschillende touroperators hebben zich wel soepel opgesteld. Bij TUI kunt u tot 31 augustus van dit jaar uw geplande vakantie omboeken naar een latere datum, ook in een volgend seizoen. Die omboeking is mogelijk tot zeven dagen voor de vertrekdatum van de oorspronkelijke reis. Ook bij Sunweb is omboeken mogelijk, al moet u daar al twee weken voor uw vertrek beslissen.

Wat als ik gevraagd word het saldo te betalen?

Als u een voorschot hebt betaald voor een reis die u tijdens de zomermaanden wil maken, betaalt u normaal een paar weken voor het vertrek het saldo. Maar wat doet u met het saldo van een reis waarvan u niet zeker weet of ze doorgaat?

In principe bent u contractueel verplicht het saldo te betalen als de touroperator op dat moment de reis nog niet heeft geannuleerd. Maar u kunt de reisorganisator altijd vragen of hij de betaling wil laten vallen.
Ook hier legt de reisindustrie soepelheid aan de dag. Als u bij TUI een reis omboekt naar een latere datum, dan verschuift de betalingsverplichting mee op. Het saldobedrag dient dan uiterlijk een maand voor uw nieuwe vertrekdatum betaald te zijn. Concreet: uw oorspronkelijke vertrekdatum was 1 juli 2020. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk op 1 juni 2020. Uw vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 september 2020. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 1 augustus 2020.

Wat kan ik met mijn voucher doen?

De regelingen van de verschillende reisorganisatoren komen in ruime mate overeen. Doorgaans kan de voucher binnen een periode van een jaar worden gebruikt. Hij kan in één keer worden opgenomen, of in meerdere keren. In dat laatste geval krijgt u een nieuwe voucher met het resterende bedrag. Boekt u de volgende keer een duurdere reis, dan betaalt u boven op de voucher het overblijvende bedrag in cash.

In principe mag de vertrekdatum ook na de geldigheid van de voucher vallen. Bij TUI moet u binnen het jaar boeken en moet de vertrekdatum in de 18 maanden na de uitgifte van de voucher vallen.

Wat met mijn annulatieverzekering?

Tips voor uw coronavakantie

Vraag tijdig aan uw reisagent welke regeling hij hanteert voor het al dan niet betalen van het saldo van uw pakketreis.
Aanvaard geen vouchers van luchtvaartmaatschappijen. Zelfs al is het moeilijk, blijf aandringen op een terugbetaling in geld bij de annulering van een vlucht.
Reken niet op uw annulatieverzekering, die geldt niet bij een epidemie. Die wordt als overmacht beschouwd.
Laat de gebruikstermijn van een jaar van uw compensatievoucher niet verstrijken, tenzij u voor cash na 18 maanden kiest.
Vertrek gezond, zodat u al niet meteen bij aankomst in quarantaine moet.
Registreer uw reis op https://travellersonline.diplomatie.be/. Mochten in uw vakantieland opnieuw problemen rijzen, dan kan de federale overheidsdienst Financiën u vlot bereiken voor eventuele informatie en bijstand.

De meeste annulatieverzekeringen komen niet tussen als u annuleert vanwege het coronavirus. Zulke verzekeringen vergoeden alleen ‘persoonlijke omstandigheden’. Daarmee worden onder meer een ongeval, het overlijden van een naaste, een echtscheiding of een herexamen bedoeld. De meeste contracten sluiten epidemieën zelfs uitdrukkelijk uit en dekken geen annulering wegens een besmettelijk virus. In dat geval gaat het om ‘overmacht’.

Mocht u nu een gok willen wagen en toch een pakketreis reserveren voor bijvoorbeeld juli, dan heeft het dus geen zin om een annulatieverzekering te nemen met het oog op een nieuwe uitbraak van de corona-epidemie.
Sommige verzekeringen laten wel annulatie toe bij een negatief reisadvies van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken, op voorwaarde dat u die reis vóór het advies had geboekt. Als de overheidsdienst ‘niet-essentiële reizen’ afraadt, dan kunt u met zo’n verzekering annuleren.

Wat als een geboekte vlucht niet doorgaat?

Als de luchtvaartmaatschappij zelf een vlucht annuleert, dan hebt u recht op een volledige terugbetaling van uw ticket. In normale tijden krijgt u ook een annulatievergoeding als uw vlucht wordt geschrapt. Maar in de huidige toestand zal dat niet gebeuren. De corona-epidemie is immers overmacht.

Volledige terugbetaling is ook de norm als het hotel waar u wilde verblijven of het verhuurbedrijf waar u een auto reserveerde de boeking ongedaan maakt. Het zal u alleen meer moeite kosten dan als u een pakketreis boekte, want u moet overal zelf achteraan gaan. Het is in normale tijden soms al een voltijdse bezigheid om van sommige luchtvaartmaatschappijen geld terugbetaald te krijgen na de annulering van een vlucht. Maar op dit ogenblik wordt u door een luchtvaartmaatschappij als Ryanair van het kastje naar de muur gestuurd.

Ryanair zegt dat reizigers pas hun geld terugkrijgen ‘na de coronacrisis’. Een veel vagere termijn valt moeilijk te verzinnen. Klanten die op de site van Ryanair de optie ‘terugbetaling’ aanklikken, worden steevast naar de procedure voor een voucher gestuurd. Maar het aanbieden van vouchers geldt wettelijk alleen voor reisorganisaties en niet voor luchtvaartmaatschappijen. Niet opgeven, is hier de boodschap.

Wat als ik tickets heb gekocht op een online platform?

Een bedrijf als Booking.com is eigenlijk weinig meer dan een digitale draaischijf voor het boeken van vliegtuigtickets en verblijfsaccommodatie. Het is dus nooit aansprakelijk voor verblijven die niet kunnen doorgaan of vluchten die zijn afgelast. Als u via deze weg hebt gereserveerd, moet u zelf contact opnemen met het hotel of de luchtvaartmaatschappij om te informeren of een terugbetaling of omboeking mogelijk is.

Bij Airbnb ligt dat anders. Alle boekingen die op of vóór 14 maart gemaakt zijn en waarbij minstens één nacht tussen 14 maart en 31 mei 2020 ligt, kunnen kosteloos geannuleerd worden. Ook al laat de verhuurder in kwestie geen flexibele boeking toe, dan nog krijgt u uw geld terug. Omgekeerd kan ook de verhuurder annuleren zonder dat dat een impact heeft op zijn ‘superhost’-status. Gedupeerde reizigers kunnen de verhuurder de annulering niet aanwrijven in hun beoordeling over hem.

Wat als ik vertrek en in mijn vakantieland in quarantaine moet?

Hebt u een pakketreis geboekt, dan moet de touroperator gedurende drie nachten de kosten van de accommodatie betalen. Hebt u uw vakantie zelf in elkaar gepuzzeld, dan moet u het quarantaineverblijf volledig zelf betalen. Sommige reisbijstandsverzekeringen geven wel een vergoeding als een verblijf verlengd moet worden vanwege een epidemie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud