Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Gestrand door staking? Vraag compensatie

Vandaag houden de vakbonden hun lang aangekondigde nationale staking tegen de besparingsplannen van de regering. Dat betekent: een luchtruim dat voor 24 uur dichtgaat, nagenoeg geen treinen en bussen, en gesloten metrostations. Wat zijn uw rechten als gestrande reiziger?
Advertentie
©BELGA

1. Vliegtuig

U hebt een vlucht geboekt voor vandaag? Aangezien het luchtruim boven België voor 24 uur dichtgaat, zal vliegen sowieso uitgesloten zijn. Bovendien kunt u voor uw gemiste vlucht geen schadevergoeding eisen. ‘De luchtvaartmaatschappijen zijn niet verplicht een schadevergoeding te betalen omdat de staking voor hen overmacht is’, zegt Jos Speybrouck, advocaat en coördinator van het Kenniscentrum Reisrecht Vives. Dat neemt niet weg dat u recht hebt op ‘pampering’ of verzorging: maaltijden en verfrissingen in redelijke verhouding tot de wachttijd, twee gratis telefoongesprekken of twee gratis fax- of e-mailberichten. Als u pas dinsdag of zelfs woensdag kunt vertrekken naar uw bestemming, moet de luchtvaartmaatschappij accommodatie voorzien en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.

Bij een annulering van de vlucht moet de luchtvaartmaatschappij u vrij laten kiezen tussen een terugbetaling van uw ticket (refund), een ticket voor de eerstvolgende vlucht naar uw eindbestemming (rerouting) of een nieuwe vlucht op een ander moment (rebooking).

‘Die Europese beschermingsregels gelden zowel voor lijn- als chartervluchten die vertrekken vanuit een Belgische luchthaven’, zegt Jos Speybrouck.

2. Hogesnelheidstrein

Door de nationale staking kunnen de Eurostartreinen naar Londen maandag niet wegrijden uit Brussel. De treinen vertrekken en komen aan in Rijsel. ‘De reizigers kunnen hun ticket kosteloos omboeken of het laten terugbetalen, maar dat moet wel minstens 72 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur gebeuren’, zegt Julie Kerremans, woordvoerder van Eurostar. Wie dat vandaag nog niet heeft gedaan, is er dus aan voor de moeite.

Met de Thalys naar Amsterdam, Parijs of Keulen? In principe rijdt er op 15 december geen enkele Thalys. Alle tickets kunnen worden omgeruild volgens beschikbaarheid. U kunt ze ook laten terugbetalen op de plek waar u de tickets hebt gekocht, zonder bijkomende kosten en ongeacht de tariefvoorwaarden. ‘Dat kan tot 17 december’, zegt Patricia Baars, pr-manager bij Thalys.

3. Geboekte hotelkamer

U hebt een hotelkamer geboekt - en misschien al betaald - voor de nacht van maandag op dinsdag? Als u door de staking niet op uw bestemming raakt, is het helemaal niet zeker dat u de kamerprijs terugbetaald krijgt. ‘Alles hangt af van de goodwill van de hotelier’, zegt Jos Speybrouck. ‘Als u niet op uw bestemming geraakt, blijft de hotelier met zijn gereserveerde kamer zitten. Hij is niet verplicht u die gemiste nacht te vergoeden. Maar de kans bestaat dat hij inschikkelijk is, tenminste als u hem zo vlug mogelijk verwittigt, zodat hij de hotelkamer nog aan een andere hotelgast kan verkopen.’

Dat geldt ook als u een pakketreis met bijvoorbeeld vlucht én hotelkamer bij een touroperator hebt geboekt. ‘De inkorting van de reis is een geval van overmacht voor de touroperator en geeft geen recht op een terugbetaling of op een prijsaanpassing’, zegt Jos Speybrouck.

4. Bus, tram en metro

De Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn kondigde aan dat er vandaag zo goed als geen bussen of trams zullen rijden. Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB verwacht ‘zeer zware hinder op haar hele net, dat mogelijk opnieuw volledig lam zal liggen’.

Op een compensatie moeten gestrande reizigers - ook die met een abonnement - niet rekenen.

Als reden wordt aangeven dat de staking een initiatief is van de vakbonden en dus buiten de verantwoordelijkheid valt van de vervoersmaatschappij.

5. Trein

Ook het treinverkeer dreigt vandaag volledig lam te liggen. Door specifieke wetgeving kunnen treinreizigers wel compensatie krijgen, ook al is de staking goed op voorhand aangekondigd. ‘Er zijn twee verschillende situaties’, zegt Julie Frère, woordvoerster van Test-Aankoop. ‘Als de reiziger een abonnement heeft, heeft hij altijd recht op compensatie bij een aangekondigde staking. Als de reiziger een treinticket heeft, dan is er maar compensatie als hij dat ticket heeft gekocht vóór de stakingsaanzegging.’

U moet de compensatie zelf aanvragen, en wel binnen 15 kalenderdagen. Dat kan via de site van de NMBS (www.belgianrail.be - doorklikken naar klantendienst). Test-Aankoop, TreinTramBus en Navetteurs.be lanceerden intussen een actie om de procedure te vereenvoudigen en een compensatie in cash te krijgen (www.uhebtrechten.be). Tot nu toe krijgen abonnementshouders een compensatie, die kan worden gebruikt voor de verlenging van het abonnement. De andere treinreizigers ontvangen waardebonnen.

Voor een compensatie maakt de NMBS een onderscheid tussen occasionele en herhaalde vertragingen. Een vertraging van minstens 60 minuten wordt vergoed tegen 100 procent van de waarde van een enkele reis. Herhaalde vertragingen zijn meerdere vertragingen in een periode van zes maanden. Minimaal 20 vertragingen van minstens 15 minuten worden vergoed tegen 25 procent van de waarde van een enkele reis. Minimaal 10 vertragingen van minstens 30 minuten worden vergoed tegen 50 procent van de waarde van een enkele reis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud