netto

Gestrande koffers op Zaventem: heeft u recht op compensatie?

©Jonas Hamers / ImageGlobe

Passagiers die zaterdag zonder koffer op vakantie vertrokken zijn, door een panne aan een van de transportbanden op de luchthaven van Zaventem, moeten niet automatisch rekenen op compensatie.

Zaterdagochtend raakt een van de transportbanden op Brussels Airport geblokkeerd. Na zowat drie uur was het probleem opgelost, maar honderden reizigers zijn zonder bagage het vliegtuig moeten opstappen. Vanochtend stonden nog altijd zo’n 1.000 koffers op de luchthaven.

‘Aanvankelijk ging het om 2.000 à 3.000 koffers. Maar zondag hebben we al zo veel mogelijk stuks bagage naar hun bestemming proberen sturen’, zegt woordvoerster Nathalie Pierard van Brussels Airport. Ook morgen/dinsdag zullen nog koffers verstuurd worden. ‘Op sommige bestemmingen wordt dagelijks gevlogen, op anderen dan weer maar 1 of 2 keer per week. Dat maakt dat het soms een paar dagen kan duren voor een koffer op zijn eindbestemming geraakt’, aldus Pierard.

Van de ongeveer 1.000 resterende koffers, zal vandaag ‘ongeveer zeventig procent’ naar de voorziene bestemming worden opgestuurd. Dat betekent dat er morgen nog altijd een driehonderdtal koffers of de luchthaven zal staan.

Overmacht

Reizigers die nog op hun bagage wachten, krijgen de raad om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij. Die is in geval van vertraging immers aansprakelijk voor de schade die ontstaat, maar die aansprakelijkheid geldt niet bij overmacht. Of in vakjargon: ‘de vervoerder is echter niet aansprakelijk voor de schade voortvloeiend uit vertraging indien hij bewijst dat hij alle maatregelen heeft genomen die redelijkerwijs gevergd konden worden om de schade te vermijden, of dat het onmogelijk was dergelijke maatregelen te nemen.’

60
compensatie
Bij TUI heeft u recht op maximaal 60 euro compensatie per gestrande koffer. U moet wel aankoopbonnen als bewijs voorleggen.

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines laat alvast weten dat ze er alles aan doet om de gestrande koffers op hun bestemming te krijgen. ‘We leveren ze af tot in het hotel’, aldus woordvoerster Kim Daenen. Maar van enige compensatie –bijvoorbeeld voor de aankoop van een tandenborstel en wat kledij ter plekke- is geen sprake. Wegens overmacht, klinkt het. De panne deed zich ook niet voor bij Brussels Airlines, maar bij de infrastructuur op de luchthaven.

Een ander verhaal evenwel bij touroperator TUI. ‘Voor ons maakt het niet uit of het nu om overmacht gaat of niet. Wij vinden compensatie een belangrijk element in de klantvriendelijkheid’, zegt woordvoerder Piet Demeyere. ‘Per koffer hebben getroffen passagiers recht op maximaal 60 euro. Ze moeten wel aankoopbonnen kunnen voorleggen.’ Indien mogelijk handelt TUI de compensatie ter plekke af, via de reisleiding.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content