Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Huurwagen op vakantie soms enorm duur

Trek je deze zomer nog op vakantie? Wees dan op je hoede wanneer je ter plaatse een auto huurt. Soms vallen de kosten een stuk hoger uit dan je zou verwachten.
Advertentie
Verhuurders die je kredietkaartnummer kennen, bepalen zelf hoeveel ze aanrekenen.

(netto/belga) - Verhuurbedrijven hebben de slechte gewoonte van de basisprijs - wat je betaalt per dag - nog stevig aan te dikken met extra taksen en vergoedingen. Op die manier wordt het soms erg moeilijk om bij de boeking van een auto correct in te schatten hoeveel de wagen je uiteindelijk zal kosten.

Heel wat van die bedragen worden bovendien ten onrechte aangerekend. Zo moet je soms opdraaien voor schade die een vorige huurder op zijn kerfstok heeft. Verhuurbedrijven geven je weliswaar een eindafrekening mee, maar hebben tegelijkertijd toegang tot je kredietkaart. Die vrijheid gebruiken ze om na inspectie van het voertuig het bedrag alsnog te verhogen. Ook verzekeringen worden vaak extra aangrekend, zonder dat de huurder daarvoor expliciet gekozen heeft. Dat meldt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO).

Partij en rechter

Volgens OIVO eigenen verhuurders zich met de toegang tot de kredietkaart van hun klanten tegelijkertijd de rol van partij en rechter toe. Zonder mogelijkheid van tegenspraak wordt beslist hoeveel er extra betaald moet worden. Meer nog: de consument kent de totale kostprijs pas wanneer hij al aangerekend is.

Daarbij komt nog dat de prijzen weinig transparant zijn en de leesbaarheid van de algemene voorwaarden te wensen overlaat, zegt de verbruikersorganisatie. Wanneer een probleem de kop opsteekt, heeft de consument behoorlijk wat moeite om zijn rechten te laten gelden, zeker wanneer het verhuurbedrijf of de klantendienst enkel in het buitenland gevestigd is.

Eerst controleren en uitleg vragen

Om onaangename ervaringen te vermijden, moet de consument volgens het OIVO de staat van het voertuig controleren voor en na het huren, en ervoor zorgen dat hij die staat op papier kan bewijzen. Verder moet hij niet aarzelen om uitleg te vragen over de verschillende aangeboden verzekeringen. Bij de grote verhuurketens is alle informatie in de taal van de consument beschikbaar op hun websites of in de bijzondere folders. Soms zijn bepaalde verzekeringen volkomen nutteloos, aldus het OIVO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud