netto

Klacht tegen KLM en Air France wegens 'no-show-clausule'

©EPA

Test Aankoop zet gerechtelijke stappen tegen Air France en KLM omdat deze luchtvaartmaatschappijen kosten aanrekenen als passagiers niet komen opdagen.

Air France en  KLM maken net als een aantal andere luchtvaartmaatschappijen gebruik van de no-show-clausule. Dat is een bepaling in de algemene voorwaarden die zegt dat het combi-ticket van een passagiers die niet komt opdagen voor de vertrekvlucht niet meer geldig is voor de rest van het traject. Een combiticket is een ticket met verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een rondreis met diverse vluchten, een treinrit naar de luchthaven gekoppeld aan een vlucht, of gewoon een heen- en een terugvlucht.

De maatschappij heeft zichzelf het recht gegeven om die plaats voor de volgende vlucht door te verkopen aan iemand die op een wachtlijst staat en dit zonder de oorspronkelijke passagier zijn geld terug te geven. Om toch nog van het combi-ticket gebruik te kunnen maken, zit er voor de betrokkene in zo’n geval niets anders op dan een zware toeslag te betalen.

Onrechtvaardig

De consumentenorganisatie Test Aankoop meent dat dit type van clausule onrechtvaardig is omdat dit leidt tot een uitgesproken onevenwicht tussen de rechten en plichten van de luchtvaartmaatschappij enerzijds en die van de passagier anderzijds.  Deze clausules schenden bovendien toepassingen van het reglement inzake in prijsaanduidingen.

Test Aankoop heeft beslist om deze praktijk in België voor de rechter te brengen. Op 6 september vindt de inleidingszitting plaats voor de Brussels Rechtbank van Koophandel in de zaak die de consumentenorganisatie is gestart tegen Air France en KLM.  Beide maatschappijen passen deze “no show-clausules” op strenge wijze toe. Voor een korte-afstandsroute moeten passagiers een bijkomend forfaitair bedrag van 125 euro betalen en voor een lange-afstandsvlucht loopt dat op tot 3.000 euro.

Duitse, Oostenrijkse en Spaanse rechters hebben eerder al beslist dat deze clausule in strijd is met de nationale wetgeving gebaseerd op de Europese richtlijn inzake oneerlijke contracten.  Zo werden grote maatschappijen als Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines in het verleden al veroordeeld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content