Netto Het antwoord op al uw geldvragen

NMBS vergoedt slachtoffers stakingen niet

De NMBS komt niet tegemoet aan de eis van Test-Aankoop om de treinreizigers een schadevergoeding toe te kennen van elk 35 euro. 'Zo'n schadevergoeding zal het aantal stakingen niet doen dalen', zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
De NMBS weigert in te gaan op de eis van Test-Aankoop om een schadevergoeding toe te kennen aan alle door de stakingen geplaagde reizigers. ©Photo News

Een maand geleden maande de consumentenorganisatie Test-Aankoop de NMBS aan om de treinreizigers een vergoeding te betalen van elk 35 euro. De reizigers werden op 28 mei geconfronteerd met de zevende staking in acht maanden tijd.

Test-Aankoop riep de reizigers op om zich aan te sluiten bij die actie. Op één dag schreven ruim 25.000 reizigers zich in voor wat de eerste groepsvordering in België kan worden. Die procedure verhindert dat de individuele reiziger naar de rechtbank moet stappen om een compensatie af te dwingen. Dankzij de groepsvordering kunnen de gedupeerde klanten samen een schadevergoeding vragen.

Door het aantal treinreizigers (700.000) en het aantal stakingsdagen, zou de gevraagde schadevergoeding de NMBS 24,5 miljoen euro kunnen kosten. 

Test-Aankoop vindt dat de bestaande kanalen om een vergoeding te bekomen bij de NMBS zo complex zijn dat ze in werkelijkheid  weinig of geen soelaas bieden.

Maar Test Aankoop vangt bot. De NMBS is niet zinnens om een gevolg te geven aan de ingebrekestelling. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols beschikken de reizigers wel degelijk over de nodige kanalen om een compensatie aan te vragen. Hij wijst erop dat de klanten van de NMBS in 2013 voor 1,6 miljoen euro schadevergoedingen kregen.

'We zijn van mening dat het op de eerste plaats gaat om een commerciële publiciteitscampagne van Test-Aankoop. Bovendien zal een dergelijke schadevergoeding het aantal stakingen niet doen dalen, aangezien het de vakbonden zijn die de stakingen organiseren', stelt Crols. 'Tot slot zal het uitbetalen van een dergelijke schadevergoeding onvermijdelijk - binnen een gesloten financiële enveloppe - de dienstverlening aan de klant verminderen. Hoe wordt de klant hier dus beter van?', aldus nog de woordvoerder van de NMBS.

Het is nog niet duidelijk welke verdere stappen Test-Aankoop nu zal ondernemen: het hier bij laten of toch naar de rechtbank stappen. De consumentenorganisatie zou pas morgen, dinsdag reageren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud