netto

Reisagent moet u beter informeren over annulatieverzekering

Reisagenten zullen u beter moeten informeren over de reisverzekeringen die ze verkopen. ©BELGAIMAGE

Handelaars die ook een verzekering verkopen bij een product -denk aan een reis of een laptop- zullen u beter moeten informeren over de voorwaarden van die polis. De ministerraad heeft daarover een wetsonderwerp van minister Kris Peeters (Consumentenzaken) goedgekeurd.

'Heel wat handelaars bieden tegenwoordig verzekeringen aan, denk maar aan een reisverzekering of een verzekering bij de aankoop van een gsm. Het verkopend personeel en zelfs leidinggevenden zijn vaak echter niet voldoende op de hoogte van het verzekeringsproduct om op vragen van klanten te antwoorden. Daar komt nu verandering in', aldus Peeters.

Verkopers in een reisbureau of telecomwinkel zullen klanten voortaan uitgebreid moeten informeren over wat de verzekering precies inhoudt. Bij een schadegeval klagen consumenten al eens over de gebrekkige informatie die ze van de handelaar kregen.

'De verkoper zelf moet aan bepaalde vereisten rond kennis en vakbekwaamheid voldoen zodat hij met de nodige kennis van zaken een verzekering kan aanbieden', legt Peeters uit. De reisagenten zullen een opleiding moeten volgen, en de FSMA zal erop toezien dat ze over de nodige kennis beschikken.

Belangrijk detail: het gaat enkel om polissen met een premie van meer dan 200 euro. Dat is toch een vrij hoog bedrag. 'De meeste verzekeringen voor bijvoorbeeld gsm's en tablets blijven daar onder', weet Simon November van Test-Aankoop. De consumentenorganisatie vreest dat het wetsontwerp voor consumentenproducten dan ook een maat voor niets is. Voor reisverzekeringen kan het wel nuttig zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content