Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Reizen kan, op eigen risico

Op vakantie gaan in de Europese Unie kan weer. Maar wie boekt, moet er rekening mee houden dat de reis alsnog geannuleerd kan worden. En wie ziek wordt of in quarantaine moet, kan niet altijd terugvallen op zijn reisorganisator of verzekeraar.
©Getty Images

Sinds begin deze week is het verbod op niet-essentiële reizen vanuit België naar andere EU-landen opgeheven. Ons land gaf toe aan de druk van de Europese Commissie om het recht op vrij verkeer van personen in ere te herstellen.

Puur juridisch is op vakantie gaan in de EU dus opnieuw toegestaan. Maar wie op reis vertrekt, gaat wel in tegen het advies van de overheid. De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken raadt reizen ten stelligste af. Zo’n negatief reisadvies werd in het verleden uitzonderlijk gegeven, bijvoorbeeld in het geval van burgeroorlogen of natuurrampen.

We willen er graag van uitgaan dat de vaccinaties het virus op termijn bedwingen, maar de timing blijft onduidelijk. Tussen nu en het vertrek kan dus een en ander wijzigen. Wat dan met uw reiscontract? Wat met het al betaalde voorschot? Een schets van uw rechten en plichten als toerist in dertien vragen en antwoorden.

De essentie

Reizen in de EU mag weer, maar wordt ten stelligste afgeraden.
Voor de zomer kunt u boeken naar alle bestemmingen, ook regio’s die nu rood kleuren. Drie weken voor afreis beslist de reisorganisator of de reis doorgaat. De sector bekijkt de optie van corridorreizen naar rode zones waarbij u van vertrek tot terugkeer uw bubbel nooit verlaat.
Annuleert de reisorganisator, dan kan hij een omboeking of een voucher aanbieden. Maar u hoeft dat niet te aanvaarden. U kunt uw geld terugvragen.
Annulatieverzekeringen komen niet tussen als u zelf wilt annuleren omdat de vakantiebestemming rood kleurt.
Wordt u op reis ziek of moet u in quarantaine, dan is de kans klein dat u de extra kosten daarvan kunt verhalen op uw reisorganisator. Bepaalde reisbijstandsverzekeraars bieden wel dekking, andere niet.

1. Ben ik als toerist welkom?

In principe kan niemand u in het land van bestemming tegenhouden. Maar de meeste landen werpen hoge dammen op tegen toeristen. Nederland en het Verenigd Koninkrijk leggen tien dagen quarantaine op. Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië vragen een recente negatieve coronatest.

Ter plekke gelden allerlei inperkingen die de vakantiesfeer kunnen vergallen, zoals een avondklok en een mondmaskerplicht.

2. Wat bij thuiskomst van vakantie?

‘Gevaccineerd of niet, wie terugkeert, moet een passenger locator form invullen’, zegt Bert Wyseur, docent recht aan de VIVES Hogeschool. ‘Reisde u naar een groene of oranje regio, dan bepaalt dat document of u in quarantaine moet. Verbleef u in een rode zone, dan zijn zeven dagen quarantaine en een coronatest op de eerste en zevende dag verplicht. Wie daaraan verzaakt, krijgt een boete van 250 euro.’

De reissector bekijkt de mogelijkheden van zogenaamde corridorreizen naar rode bestemmingen.
Piet Demeyere
Woordvoerder TUI Belgium

Zowat heel Europa kleurt rood. Alleen Portugal kleurt volledig oranje en sommige delen van andere Europese lidstaten zoals Spanje (Valencia, Galicië en de Balearen), Finland en Italië vertonen enkele oranje vlekken.

3. Kan ik een reis boeken ondanks het negatief reisadvies?

Het negatief reisadvies houdt touroperators niet tegen om pakketreizen te verkopen. Zij willen hun business uiteraard zo veel mogelijk draaiende houden. Momenteel is hun aanbod beperkt tot Portugal, de Costa Blanca, de Balearen en Malta. ‘We vliegen ook naar rode bestemmingen, zoals Malaga en Tenerife’, preciseert Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Belgium. ‘Wie daar een tweede verblijf heeft, heeft alleen een vlucht nodig en kan zelf beoordelen of hij ter plaatse in zijn bubbel kan blijven.’

Voor de zomervakantie staan boekingen naar alle reisbestemmingen - ook de rode - open. ‘Drie weken voor afreis beslissen we of die reizen doorgaan, gebaseerd op het advies van Buitenlandse Zaken op dat moment’, zegt Demeyere. Annuleert de organisator, dan kan de reiziger de reis omboeken of een terugbetaling vragen.

‘Wij hebben bij de regering een voorstel ingediend om in rode zones zogenaamde corridorreizen te organiseren, waarbij je vanaf het vertrek tot de terugkeer nooit uit de cocon van een veilige bubbel komt.’

Drie weken voor afreis beslissen we of de zomerreizen doorgaan. We baseren ons op het advies van Buitenlandse Zaken op dat moment.
Piet Demeyere
woordvoerder TUI Belgium

‘Iedereen die op het vliegtuig stapt, zal getest worden en de transfers en het verblijf worden zo georganiseerd dat de vakantiegangers niet in contact komen met de omgeving rond het hotel. Ze kunnen naar het strand, maar het is niet de bedoeling in het binnenland te gaan rondrijden. Bij terugkeer gebeurt er een test in het buitenland en nog eens een test bij aankomst in België.’

4. Wat als uw reisbestemming enkele dagen voor vertrek in lockdown gaat?

Dan zal de touroperator weinig anders kunnen dan de reis te annuleren. ‘Biedt hij een alternatief aan, dan hoeft u daar niet op in te gaan’, zegt Wyseur. ‘Ziet u dat alternatief niet zitten, dan moet u de reissom volledig terugkrijgen binnen 14 dagen. U kunt ook zelf het reiscontract opzeggen, zonder opzegvergoeding. Ook in dat geval moet u de volledige reissom teruggestort krijgen.’

5. Mijn reisorganisator annuleert. Ben ik verplicht een voucher te aanvaarden?

Nee. Sinds 19 juni 2020 kunt u een voucher weigeren en een terugbetaling binnen 14 dagen eisen. Tussen 20 maart en 19 juni 2020 was dat anders. Toen konden reizigers een tegoedbon van de reisorganisatoren niet weigeren. Hebt u zo’n voucher, weet dan dat u één jaar na uitgifte van die voucher een terugbetaling kunt eisen. De reisorganisator beschikt over een termijn van zes maanden voor de terugbetaling.

6. Wat met die voucher als de reisorganisator failliet gaat?

Gaat een reisorganisator failliet, dan treedt de wettelijke insolventiebeschermingsregeling in werking. U krijgt het betaalde voorschot terugbetaald en als u al vertrokken was, wordt u ook gerepatrieerd.

Vouchers uitgegeven tussen 20 maart 2020 en 19 juni 2020 vallen ook onder die bescherming. ‘Maar vouchers die nu worden uitgegeven, zijn niet gedekt’, benadrukt Wyseur.

7. Wat als ik enkele dagen voor afreis positief test op Covid-19?

Omdat een negatieve coronatest voor veel landen een voorwaarde is om het land binnen te mogen, zult u niet kunnen vertrekken. U zult uw pakketreisovereenkomst moeten opzeggen. Dat recht hebt u. Maar het zal u wel wat kosten. ‘De concrete opzegvergoeding is bepaald in de algemene voorwaarden. Als u enkele dagen voor vertrek afzegt, is dat vaak 100 procent van de reissom’, stipt Wyseur aan. Geen reis dus en centjes kwijt? ‘Niet noodzakelijk. Wie een annulatieverzekering heeft afgesloten die ziekte dekt, kan die benutten om de reissom gedeeltelijk of volledig te recupereren.’

8. Wat als ik enkele dagen voor afreis in quarantaine moet?

‘Ook dan moet u uw reis annuleren. Maar annulatieverzekeringen komen niet tussen bij preventieve quarantaine. Op uw doktersbriefje moet staan dat u niet kunt reizen omdat u ziek bent, quarantaine volstaat niet’, zegt Wyseur.

9. Wat als ik op reis in quarantaine moet?

Wie door die quarantaine zijn terugvlucht mist, moet langer dan verwacht ter plaatse blijven. Dat zal geld kosten. ‘Als de reiziger door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden niet kan terugkeren, is de reisorganisator wettelijk verplicht de kosten van de accommodatie ten hoogste drie overnachtingen te dragen. Die wetsbepaling wordt vaak aangehaald als een reddingsboei, maar volgens mij onterecht’, zegt Wyseur. ‘In tegenstelling tot bij een vulkaanuitbarsting die het volledige vliegverkeer lamlegt, kan de terugreis wel degelijk plaatsvinden, maar zonder de besmette reiziger, die, op eigen risico, koos voor een reis naar een rood gebied.’

Annulatieverzekeringen komen niet tussen bij een preventieve quarantaine. Op uw doktersbriefje moet staan dat u niet kunt reizen omdat u ziek bent.
Bert Wyseur
Docent recht VIVES Hogeschool

‘Of uw reisbijstandsverzekering tussenkomt, hangt af van de polisvoorwaarden. Sommige reisbijstandsverzekeraars verlenen geen dekking voor de medische en repatriëringskosten als u tegen het negatief reisadvies in toch op reis vertrok en ter plaatse in quarantaine moet. Andere verzekeraars zoals AG Insurance, ING of Allianz spelen commercieel net in op de corona-epidemie en bieden dekking voor zeven of zelfs tien dagen en maximaal 100 euro per dag. Zoek dus een reisbijstandsverzekering die dat aanbiedt.’

10. Wat als ik op reis ziek word?

De kans dat u uw reisorganisator financieel kunt aanspreken voor de extra kosten die dat meebrengt, is - zoals hierboven uitgelegd - klein. Maar wat met uw verzekeraar? ‘Ziekte is normaal gedekt door een reisbijstandsverzekering. Dat geldt ook voor het coronavirus. Maar er zijn toch verzekeraars die een coronabesmetting uitsluiten als een reiziger ziek wordt in een regio waar code rood geldt. Check dus uw polisvoorwaarden’, zegt Wyseur.

11. De reis gaat door zoals gepland, maar ik zie reizen naar een bestemming met code rood niet zitten. Kan ik annuleren?

De meeste annulatieverzekeringen bieden geen tussenkomst voor annulatie vanwege een negatief reisadvies van de Belgische overheid. Een epidemie ter plaatse wordt in elke polis uitgesloten.

Maar artikel 30 van de reiswet kan een uitweg bieden om uw reis kosteloos op te zeggen bij de reisorganisator, zegt Wyseur. ‘Tenminste, als de boeking gebeurde voor het negatieve reisadvies. Denk aan de talrijke reizen van vorig jaar die naar dit jaar herboekt werden.’

12. Wat met de reis die ik begin vorig jaar boekte - voor sprake was van corona - en herboekte naar dit jaar?

De reisorganisatoren zullen pas annuleren als ze geen andere optie zien. Die knoop wordt meestal een week of drie voor vertrek doorgehakt. ‘Ziet u reizen met coronabeperkingen en besmettingsrisico’s niet zitten? Vanwege artikel 30 in de reiswet kunt u volgens mij uw reisorganisator vragen de reissom terug te betalen, als u vorig jaar boekte voor sprake was van corona’, zegt Wyseur.

13. Wat als u zelf uw reis samenstelt of alleen een vliegtuigticket aankocht?

Als u zelf uw overeenkomst opzegt, zult u de algemene voorwaarden van uw contract moeten toepassen. ‘U wacht het best om zelf te annuleren’, zegt Wyseur. ‘Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, hebt u wel degelijk recht op een volledige terugbetaling van het ticket. U hoeft geen voucher te aanvaarden.’

Als die annulatie geschiedt vanwege coronaomstandigheden, zult u geen bijkomende compensatie kunnen vorderen. ‘Men heeft evenwel niet het recht annulatiekosten in rekening te brengen’, zegt Wyseur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud