Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Tips voor goedkope vlieg- en treintickets

Japanse economisten zorgden onlangs voor ophef met een formule die voorrekende wanneer reizigers het goedkoopst hun vliegtuig- of treinticket konden bestellen. Twee maanden voor afreis bleek de uitkomst. Netto ging na of dit klopt.
Advertentie

(netto) - De prijs voor een vliegtuig- of treinticket is gebaseerd op een combinatie van de gemiddelde kostprijs van die stoel en het spel van vraag en aanbod. Dat laatste is afhankelijk van veel factoren, die maar moeilijk in wiskundige bewerkingen te vatten zijn. “Een Europese wedstrijd van pakweg Anderlecht tegen Real Madrid kan al voldoende zijn om de prijszetting van vluchten van en naar de Spaanse hoofdstad helemaal te doen veranderen”, zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines.

De prijs van een vliegtuigzitje wordt immers bepaald door de vraag. En die is vaak afhankelijk van zaken, die de meeste mensen niet eens weten. Zo zorgt een visbeurs op de Heizel jaarlijks voor een hogere bezettingsgraad op de vluchten van en naar Brussel in die bepaalde periode. Wachten tot het laatste moment voor buitenkansjes is op dat moment weinig zinvol. Precies hetzelfde geldt voor reizen tijdens een Europese top in Brussel.

Lijnvluchten later meestal duurder

Vanuit economisch standpunt zijn last minute aanbiedingen een slechte zaak voor zowel traditionele als lage kost maatschappijen. Met hun gemengd publiek van zakelijke en vrijetijdsreizigers hebben zij meestal voldoende reizigers die extra willen betalen voor flexibiliteit tot op het laatste moment. Zij spelen hierop in door meerdere boekingscategorieën aan te bieden, waaraan bij ieder vliegtuig telkens een aantal zetels vast hangt. “Wij openen en sluiten de verkoop van die categorieën al naargelang de evolutie van de vraag”, zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines.

Touroperators: toch last minutes

Touroperators hanteren wel lage tarieven wanneer de afreis in zicht komt en er nog teveel plaatsen over zijn op een vliegtuig. Toch blijkt ook hier vroeg boeken het juiste advies. “Wie voor winterreizen in juni of juli en voor zomerreizen in november of december boekt, doet doorgaans de beste zaken”, zegt Hans Vanhaelemeessch, woordvoerder van Jetair.

Hotelpromoties

Bovendien is bij een geïntegreerde operator de prijsvorming iets minder doorzichtig. “Soms kan een laat geboekt ticket wel goedkoper zijn, omdat het verblijfsgedeelte van het ticket door een hotelpromotie aanzienlijk goedkoper is. Hierdoor lijkt het in de totaalprijs van het ticket plots alsof het vliegtuigticket goedkoper is, terwijl dat niet het geval is”, zegt Koen van den Bosch, woordvoerder van Thomas Cook.

En als u nu eens de trein nam?

Bij een ticket voor de hogesnelheidstrein gelden in grote lijnen dezelfde vuistregels als voor vliegtuigtickets. “Drie maanden op voorhand hebt u de meeste kansen op een goedkoopste ticket”, zegt Patricia Baars, woordvoerster van Thalys. Treinen die buiten de spitsuren rijden kunnen tegen de dag van de reis wel wat goedkoper worden, omdat ook Thalys en Eurostar yieldmanagement hanteren voor de prijszetting. Kortingen en promoties zijn overigens populair bij Thalys, want volgens Baars maken gemiddeld 75% van de reizigers gebruik van een korting of promotie.

Tips bij het boeken

Om het goedkoopste ticket te bemachtigen  is er eigenlijk maar één vuistregel: wie zekerheid wil, boekt zo snel mogelijk, wie flexibel is in zijn bestemming en vertrektijdstip kan later wel goede zaakjes doen. Bovendien checkt u ook best even of er op het moment van uw afreis geen belangrijke manifestaties in België plaatsvinden. Die verhogen de vraag en dat drijft de prijzen sneller omhoog. Bij lijnvluchtmaatschappijen stijgt de prijs trouwens  doorgaans alleen maar, naarmate de afreis nadert. Touroperators werken wel met last minute aanbiedingen, maar er is geen enkele garantie dat er op uw favoriete bestemming op het moment dat u wil vertrekken nog een koopje te doen is.

Een handige tip voor toekomstige reizigers is wel om uit te kijken naar eventuele kortingen of promoties. En op die manier in te spelen op het yieldmanagement van de luchtvaartmaatschappijen en touroperators. Die kortingen en promoties zijn immers meestal het gevolg van vliegtuigen die niet snel genoeg of niet voldoende gevuld raken. Het tijdstip waarop ze meestal gelanceerd worden, stemt wel redelijk overeen met de uitkomst van de wiskundige formule van de Japanse onderzoekers, omdat ze op zowat twee maanden voor afreis meestal opduiken.

Wanneer boeken?

Over het ideale tijdstip van de dag waarop u best uw boeking doet, bestaat eveneens discussie. Volgens sommige bronnen zouden touroperators en lijnvluchtmaatschappijen hun aanbiedingen meestal net na middernacht aanpassen en hebt u kort daarna de meeste keuze. Uit onze rondvraag bleek dit gerucht een fabel te zijn. Al was het maar omdat luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren fors geïnvesteerd hebben in software waarmee ze de ticketaanbiedingen van hun concurrenten nauwlettend screenen. Zij spelen dan ook bijzonder snel in op wijzigingen bij de collega’s. De periode kort na de middag wordt ook wel eens als ideaal bestempeld.

Zakelijke reizigers kopen hun tickets immers meestal ’s morgens, terwijl de meeste vrijetijdsreizigers dan weer eerder ’s avonds het internet op gaan om een ticket te reserveren. Wie kort na de middag op zoek gaat, valt net tussen die twee drukke periodes in en vindt misschien wel de beste aanbiedingen. Toch is de realiteit ook hier iets genuanceerder. Allereerst surfen veel vrijetijdsreizigers niet langer enkel na hun werkuren, maar wordt er ook van op het werk vlijtig van het internet gebruik gemaakt voor privédoeleinden. Bovendien blijken tickets van lijnvluchtmaatschappijen alleen maar duurder te worden naarmate de tijd verstrijkt, zodat langer wachten doorgaans een slechte tactiek is. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud