Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Toch terugbetaling mogelijk als uw pakketreis wordt geannuleerd

Wie zijn pakketreis in het water ziet vallen door de coronamaatregelen, zal toch een terugbetaling kunnen vragen. Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) heeft daaromtrent bijkomende maatregelen genomen.
©REUTERS

Wie komt in aanmerking voor de terugbetaling?

Consumenten die een pakketreis hebben geboekt, bijvoorbeeld bij een touroperator. Een pakketreis is een combinatie van minstens twee diensten die u boekt voor eenzelfde reis of vakantie: vervoer (trein, bus, vliegtuig…), accommodatie (hotel…), huur van een auto of andere diensten (excursies, rondleidingen, ...). Als u alleen een vlucht of een hotel boekt, is geen sprake van een pakketreis. De combinatie van een vliegreis en hotel is dat wel. 

Wat als uw pakketreis geannuleerd is?

Minister Muylle gaf twee weken geleden de toelating aan reisorganisatoren om klanten te vergoeden in de vorm van een reischeque, die minstens een jaar geldig was. Op die manier blijft de cash binnen het bedrijf. Dat moet helpen om te vermijden dat reisondernemingen failliet gaan. Maar dat een terugetaling in cash niet mogelijk was, stootte op kritiek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Minister Muylle heeft daarom bijkomende maatregelen genomen. Een terugbetaling van de reis kan nu wel, maar reizigers kunnen dat pas na 12 maanden vragen. Een reisorganisator heeft dan zes maanden de tijd om die terugbetaling uit te voeren.

Reizigers die hun reischeque wel gebruiken, zullen vrij kunnen kiezen hoe ze dat doen. De reisorganisator kan u niet verplichten om voor dezelfde luchtvaartmaatschappij, hotel of gids te kiezen.

Mijn vlucht is geannuleerd. Wat nu?

Volgens de Europese wetgeving hebben reizigers wier vlucht wordt geschrapt recht op een alternatieve vlucht. Maar in de huidige omstandigheden zijn niet veel alternatieven mogelijk. U kunt de terugbetaling van uw ticket vragen -een extra compensatie geldt nu niet- maar luchtvaartmaatschappijen focussen nu op het omboeken van uw vlucht. Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, dat zijn vluchten tot en met zondag 19 april 2020 heeft opgeschort, geeft op zijn website al veel antwoorden op vragen over omboekingen. De maatschappij verlengt de periode waarin reizigers kosteloos een vlucht kunnen omboeken. Passagiers kunnen tot 31 augustus beslissen over een nieuwe vertrekdatum en een andere bestemming kiezen. Let wel: als de nieuwe vlucht duurder is, moet u het prijsverschil betalen. Er is een eenmalige korting tot 50 euro per omgeboekt ticket, als uw nieuwe reisdatum uiterlijk op 31 december 2020 start. 

Ik heb een verblijf via Airbnb geboekt, maar wil dat annuleren. Kan dat?

Ja, alle boekingen die op of voor 14 maart gemaakt zijn en waarbij minstens 1 nacht tussen 14 maart en 31 mei 2020 plaatsvindt kunnen kosteloos geannuleerd worden. Ook al laat de verhuurder in kwestie geen flexibele boeking toe: u krijgt uw centen terug. Omgekeerd: de verhuurder kan eveneens annuleren zonder dat dit een impact heeft op zijn ‘superhost’-status. Gedupeerde reizigers kunnen u de annulatie niet aanwrijven in hun beoordeling over u. Airbnb betaalt 25 procent van wat u zou hebben ontvangen bij een annulering op basis van uw annuleringsvoorwaarden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud