Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Vliegtuigpassagiers ook recht op schadevergoeding bij technisch mankement

Vliegmaatschappijen mogen onvoorziene technische mankementen niet inroepen om een schadevergoeding te weigeren aan passagiers die hun vlucht geannuleerd zien. Technische problemen zijn immers onvermijdelijk en dus geen "buitengewone omstandigheden", oordeelde het Europees Hof van Justitie donderdag.
©Photo News

Reizigers die hun vlucht van of naar een Europese luchthaven geschrapt zien, hebben recht op een schadevergoeding tot 600 euro. Enkel in buitengewone omstandigheden moet de betrokken maatschappij niet betalen.

Het Europees Hof van Justitie oordeelde eerder al dat technische problemen maatschappijen niet zomaar ontslaan van hun verplichtingen. De werking van vliegtuigen brengt immers onvermijdelijk technische problemen met zich mee, dus het is voor luchtvaartmaatschappijen "de normale gang van zaken" om ermee geconfronteerd te worden.

De rechters gaan nu nog een stap verder, door te stellen dat dit ook geldt bij onvoorziene problemen, bijvoorbeeld met stukken waarvan de levensduur nog niet bereikt was. Een voortijdig defect is inderdaad een onverwachte gebeurtenis, maar blijft niettemin verbonden met "het zeer complexe systeem voor de werking van het toestel, dat onder meteorologisch vaak moeilijke en zelfs extreme omstandigheden gebruikt wordt", luidt het.

Bovendien hebben luchtvaartmaatschappijen wel degelijk invloed op het voorkomen van een storing of de nodige reparaties uitvoeren. Van "buitengewone omstandigheden" is dus ook hier geen spraken, oordeelt het hof.

Toch zien de rechters nog enkele uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer een fabrikant van vliegtuigen plots bekendmaakt dat er verbogen fabricagefouten aan het licht zijn gekomen die gevolgen hebben voor de vliegveiligheid. En ook schade door sabotage of terrorisme valt voor het EU-Hof wel onder "buitengewone omstandigheden".

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud