Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Wat als uw reis in het water valt?

Buitenlandse Zaken raadt reizen naar het buitenland af. En heel wat evenementen en concerten zijn geannuleerd. Wat betekent dat voor u?
©REUTERS

Touroperators annuleren hun reizen. Wat als u bij hen een reis geboekt hebt?

- U moet nog vertrekken:
Minister van Economie Nathalie Muylle heeft maatregelen genomen om de reissector te ondersteunen. Wanneer een pakketreis geannuleerd wordt, kunnen organisatoren hun klanten een voucher geven voor het volledige bedrag in plaats van een terugbetaling. De voucher moet minstens een jaar geldig zijn. Op deze manier blijft de cash binnen het bedrijf. Dat moet helpen om te vermijden dat ondernemingen failliet gaan.
- U moet terugkeren uit het buitenland:
De situatie verschilt land per land. Maar reisorganisatoren doen er alles aan om gestrande reizigers terug te brengen naar België. Vanuit Marokko bijvoorbeeld, worden klanten maandag teruggebracht. Moet u vroeger terugkomen dan krijgt u normaal een deel van uw reis terugbetaald.

Ik zit vast in het buitenland en raak niet op het werk.

Werknemers die niet op hun werk geraken omdat ze vastzitten in het buitenland, kunnen overmacht inroepen. In dat geval wordt de arbeidsovereenkomst wegens overmacht geschorst. Als werknemer bent u dan wettig afwezig, maar het loon wordt niet doorbetaald.
De werkgever kan op eigen initiatief loon betalen, maar dat gebeurt zelden. Vaak spreken werkgever en werknemer af op die dagen vakantie- of recuperatiedagen op te nemen. Zo wordt de werknemer toch betaald.

Mijn vlucht is geannuleerd. Wat nu?

Volgens de Europese wetgeving hebben reizigers wier vlucht wordt geschrapt recht op een alternatieve vlucht. Maar in de huidige omstandigheden zijn niet veel alternatieven mogelijk. U kunt de volledige terugbetaling van uw ticket vragen.
Volgens de wettelijke regels is bij een annulering naast de terugbetaling ook een compensatie verplicht. Die geldt nu niet omdat het coronavirus overmacht is.

Mijn vlucht is niet geannuleerd, maar ik blijf liever thuis. Krijg ik mijn ticket terugbetaald?

U neemt best contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines geeft op zijn website bijvoorbeeld al veel antwoorden op vragen over omboekingen. Zo kan u een gratis omboeking doen voor vluchten tot 30 april als uw ticket voor 5 maart werd gereserveerd.
Terugbetalingen voor vluchten die wel doorgaan, worden enkel toegekend volgens de normale tariefregels van uw ticket, klinkt het nog. Vraag is hoeveel vluchten nog zullen doorgaan.

Ik heb een verblijf via Airbnb geboekt, maar wil dat annuleren. Kan dat?

Ja, alle boekingen die op of voor 14 maart gemaakt zijn en waarbij minstens 1 nacht tussen 14 maart en 14 april plaatsvindt kunnen kosteloos geannuleerd worden. Ook al laat de verhuurder in kwestie geen flexibele boeking: u krijgt uw centen terug.
Omgekeerd: de verhuurder kan eveneens annuleren zonder dat dit een impact heeft op zijn ‘superhost’-status. Gedupeerde reizigers kunnen u de annulatie niet aanwrijven in hun beoordeling over u.

Ik had tickets voor een concert dat werd afgelast. Wat nu?

Ook hier heeft minister Muylle maatregelen genomen om de continuïteit van de sector te garanderen. Organisatoren kunnen evenementen naar een latere datum verplaatsen en moeten de klant pas terugbetalen als hij kan aantonen dat hij op de nieuwe datum echt niet kan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud