netto

Wat als uw reisorganisator failliet is?

Reisorganisator TravelBird is failliet verklaard. Wat zijn uw rechten? ©ANP XTRA

De Nederlandse reisorganisor TravelBird is failliet. Vorige week was het reisbureau Maretours hetzelfde lot beschoren. Bent u uw voorschot of reissom kwijt?

In België zijn erkende reisorganisaties, -bemiddelaars en -bureaus wettelijk verplicht zich te verzekeren tegen financieel onvermogen. Dat kan bijvoorbeeld bij het Garantiefonds Reizen, waar de grote touroperators bij aangesloten zijn, of via de Vlaamse Vereniging Reisbureaus.

‘Via die weg worden gedupeerde reizigers vergoed bij financiële problemen of een faillissement van het reisbureau of de touroperator’, zegt Mark De Vriendt, general manager van het Garantiefonds Reizen. U herkent de leden van het Garantiefonds Reizen overigens aan het GFG-label. De Nederlandse tegenhanger van het Garantiefonds Reizen is de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Reizigers die via TravelBird een reis geboekt hebben, moeten dus aankloppen bij de SGR omdat TravelBird daar is aangesloten.

Wanneer komt de garantieverzekering tussen?

De garantieverzekering treedt op bij het faillissement van een reisbureau, doorverkoper of reisorganisator. U moet dus via hen een (pakket)reis geboekt hebben om aanspraak te kunnen maken op een terugbetaling van uw reis. ‘Als u zelf een hotel of vliegtuigtickets hebt geboekt en het hotel of de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, komen we niet tussen’, legt De Vriendt uit.’ U kan bij het Garantiefonds ook niet terecht met klachten over uw reis. Daarvoor moet u de Geschillencommissie Reizen contacteren.

In het geval van TravelBird komt de SGR ook niet tussen als u een cadeau- of tegoedbon heeft waarmee nog geen reis is geboekt, omdat de garantie daarop niet geldt. Idem voor een voucher of restaurantbon. Wel kan u een vordering indienen bij de curator.

Betaalt de garantieverzekering boekingskosten terug?

‘Boekingskosten worden terugbetaald. Maar in de kosten die u maakte voor bijvoorbeeld een visum en/of paspoort komen we niet tussen’, aldus De Vriendt. Idem voor inentingen of een extra bijstandsverzekering. ‘U moet uw reis ook effectief al betaald hebben. Het tekenen van een bestelbon is niet voldoende om aanspraak te maken op een vergoeding.’

Wat als de reisorganisator failliet gaat tijdens mijn reis?

'Is uw touroperator aangesloten bij het Garantiefonds Reizen, dan regelen wij de praktische beslommeringen, zodat gedupeerden hun reis zoals gepland kunnen voortzetten. Wij betalen dan de leveranciers ter plaatse of regelen in uitzonderlijke gevallen een repatriëring’, stelt De Vriendt.

In het geval van TravelBird handelt de touroperator TUI alle zaken af voor reizigers die al onderweg zijn, in opdracht van de SGR welteverstaan.

Wat als ik nog op reis moet vertrekken?

Dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel wordt het voorschot of de reissom teruggestort. Ofwel zorgt het Garantiefonds ervoor dat u toch op reis kan vertrekken. Als er bijvoorbeeld al vliegtuigtickets geboekt zijn, zal uw reis allicht doorgaan.

Hoe moet ik een schadedossier indienen?

Dat kan door het schadeformulier in te vullen dat u op de website van het Garantiefonds vindt: www.gfg.be/nl/contact of www.sgr.nl/schade-claimen.

Hoeveel tijd heb ik om een schadedossier in te dienen?

Doorgaans schieten reizigers snel in actie bij een faillissement. In theorie hebt u drie jaar de tijd.

Hoelang moet ik wachten op mijn geld?

Het is moeilijk om daar een concreet antwoord op te geven. ‘Maar we doen onze uiterste best om gedupeerden zo snel mogelijk te vergoeden. We vragen wel een beetje geduld. Faillissementen in de reissector komen niet vaak voor. Wij hebben geen leger personeel klaarstaan, zoals bijvoorbeeld een verzekeraar die dagelijks autoschadeclaims afhandelt. Het Garantiefonds Reizen heeft zeven werknemers in dienst.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content