(netto) – Er bestaan tal van verschillen tussen de diverse Europese wegcodes. Om vervelende situaties en geldboetes te vermijden, heeft het Europees Centrum voor de Consument (ECC) zopas een overzicht gepubliceerd van de voornaamste regels die in 29 Europese landen van toepassing zijn. Netto vertelt u ook welk bedrag u moet voorzien voor de wegentol.
Maximumsnelheid: 130 km per uur!
De verschillende Europese wegcodes hebben één ding gemeen: binnen de bebouwde kom geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. In België, Nederland, Zwitserland, Spanje, Ierland en Portugal is de snelheid op de autosnelwegen beperkt tot 120 km per uur. Op de Franse, Luxemburgse, Italiaanse, Oostenrijkse, Hongaarse en Deense snelwegen geldt dan weer een maximumsnelheid van 130 km per uur. Die snelheid wordt ook op de Duitse autosnelwegen aanbevolen. Vergeet niet uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden, bijvoorbeeld bij een beperkte zichtbaarheid of bij neerslag. In Frankrijk, Zwitserland en Luxemburg bijvoorbeeld moet u uw snelheid verminderen tot 110 km per uur wanneer het regent.
LEES OOK: Hoe raakt uw auto door de keuring?
Rijden onder invloed
Rijden onder invloed wordt in de meeste landen zwaar bestraft. In België en in de meeste andere Europese landen bent u strafbaar vanaf een alcoholconcentratie van 0,5 promille. In Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk ligt de grens op 0,8 promille en in Litouwen op 0,4 promille. In Spanje is dat slechts 0,25 promille. Estland, Polen en Zweden leggen de grens dan weer op 0,2 promille. In sommige landen wordt een nultolerantie gehanteerd. Dat is zo in de Tsjechische Republiek, Hongarije, Slowakije en Kroatië.
Draag het fluovestje
U hebt er altijd belang bij een fluovestje te dragen bij autopech, en dat ongeacht de wetgeving van het land waar u zich bevindt. "Met een fluovestje bent u in het donker al vanaf een afstand van 150 meter zichtbaar. Zonder reflecterende kledij is dat slechts maximaal van op 50 meter. Ter vergelijking: een auto die 90 km per uur rijdt, heeft in het beste geval 64 meter nodig om tot stilstand te komen", aldus het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Het dragen van het fluovestje is verplicht in België, Luxemburg, Italië, Spanje, Oostenrijk, Finland, Portugal, Duitsland, Bulgarije, de Tsjechische Republiek, Hongarije, IJsland, Letland, Litouwen, Slovenië en Slowakije.
Voorrangsregels
Op 1 maart 2007 werd de absolute voorrang van rechts in ons land ingevoerd. Ook als een bestuurder die van rechts komt aangereden bij het naderen van een kruispunt even stopt, behoudt hij dus zijn voorrang. Die regel geldt ook in andere wegcodes in Europa. Maar jammer genoeg beschrijven niet alle wegcodes de voorrangsregels even duidelijk. "Soms hangen de regels af van de lokale rechtspraak. Bij een ongeval kan de rechter dus, zelfs als u ‘in uw recht bent’, oordelen dat u (mede)aansprakelijk bent. Met alle gevolgen van dien. Een goede raad: hanteer een defensieve rijstijl", waarschuwt het BIVV.
Goed om te weten
- In Italië, Kroatië, Oostenrijk, Hongarije, IJsland, Polen, de Tsjechische Republiek, Slowakije, de Baltische staten en Scandinavië moet u zowel overdag als 's avonds met ontstoken dimlichten rijden. Anders riskeert u een boete. In Bulgarije geldt die verplichting van 1 november tot 1 maart.
- Als u een bril draagt, bent u volgens de Spaanse wetgeving verplicht een reservebril bij te hebben.
- In Spanje en Kroatië moet u reservelampjes voor de autolichten bij zich hebben.
- In Zwitserland en Oostenrijk moet u een wegenvignet kopen. Dat vignet is te koop aan de grensovergangen, in postkantoren en in krantenwinkels. Maar op sommige wegen moet u nog bijkomend tolgeld betalen.
- In Duitsland moet uw wagen over een milieusticker (Umweltplakette) beschikken als u steeds meer steden wilt binnenrijden.
- Op de Deense autosnelwegen bent u verplicht bij het inhalen van een andere auto met de lichten te knipperen.
Wilt u alle details kennen voor een bepaald land, klik dan hier.