Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Wordt uw droomreis een nachtmerrie? Laat u vergoeden!

U bent op vakantie, maar uw mooie reis blijkt een nachtmerrie... Niets lijkt op de foto’s in de brochure... Als reiziger kunt u uw rechten laten gelden. Hoe dient u een klacht in?
Advertentie

(netto) - Volgens de reisbrochure is uw bestemming ideaal voor watersportliefhebbers, en hebt u de keuze uit 10 catamarans. Maar als u eenmaal ter plaatse bent, zijn er slechts 3 boten beschikbaar, waarvan één zonder zeil. En u bent uiteraard niet de enige die wilt zeilen. De airconditioning van uw kamer is stuk, de hitte ondraaglijk en het eten laat te wensen over. Wat kunt u doen?...

Aangetekend schrijven

Probeer indien mogelijk nog ter plaatse een klacht in te dienen bij uw reisbureau of touroperator. Bevestig uw grieven per aangetekend schrijven binnen de maand na uw terugkeer. Als na tal van pogingen om de zaak minnelijk te regelen, uw klacht binnen de 4 maanden nog niet werd opgelost, richt u dan tot de Geschillencommissie Reizen (GCR). Dat is een vzw die erkend is door de FOD Justitie en Economie.

De GCR kan in het geschil tussenkomen op voorwaarde dat uw reisorganisator of tussenpersoon de algemene voorwaarden van de commissie toepast. Die staan meestal vermeld in de brochure van de touroperator of op de achterzijde van de bestelbon opgemaakt door het reisbureau. Is dat niet het geval, dan moet het geschil worden uitgevochten voor de rechtbank. Maar dan staat u een dure en lange procedure te wachten!

Verzoening…

Bij de GCR hebt u de keuze tussen verzoening of arbitrage. In het eerste geval wordt het conflict voorgelegd aan een expert en dan volgt meestal een minnelijke schikking. In 2010 heeft de GCR 153 dossiers behandeld, waarvan er 91 werden aanvaard door de tegenpartij.

"Wat de bemiddeling-verzoeningsprocedure zo bijzonder maakt, is het grote slaagpercentage: van de 57 dossiers die in 2010 volledig werden afgewerkt, mondden er maar liefst 51 uit in een zogenoemde 'dading', d.i. is een akkoord tussen de partijen", zegt het persbericht van de GCR.

…of arbitrage

Wanneer dat mislukt, zal een paritair arbitragepanel zich over de zaak uitspreken. Vorig jaar werden slechts 85 geschillen behandeld door de arbitrale colleges (tegenover 152 geschillen in 2009). In ongeveer 65% van de gevallen werd de eis geheel of gedeeltelijk ingewilligd en per zaak werd gemiddeld een vergoeding van ongeveer € 789 toegekend.

"Dit lage percentage van behandelde dossiers is zeker niet alleen te verklaren doordat het arbitraal college de tegenpartij gewoon niet aansprakelijk achtte. Soms was de GCR niet bevoegd, soms werd de klacht ingediend tegen de verkeerde partij en soms werd de klacht niet afdoende bewezen", zegt de GCR. Vandaar het belang om genoeg bewijzen ter plaatse te verzamelen.

De meeste geschillen in 2010 gingen over de kwaliteit van het verblijf (42%). "Concreet gaat het om bijvoorbeeld de volgende klachten: er waren werken in het hotel, er was geen kinderzwembad, de animatie ontbrak, het eten was ondermaats, de kamers waren vuil, het balkon ontbrak, het type kamer was niet correct, enzovoort”, zegt de GCR.

Bron: De Geschillencommissie Reizen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud