Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Banken slaan pasfoto's op om fraude te bestrijden

De tijd dat bankbedienden elke klant bij naam kenden, is voorbij. Daarom linken banken nu een pasfoto van de klanten aan de bankkaart. Zo vermijden ze dat de verkeerde aan het loket geld komt opvragen.
©jdb

Komt een klant bij Belfius aan het loket om geld af te halen, dan verschijnt zijn of haar pasfoto bij de loketbediende op het computerscherm, zo berichten Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg dinsdag. Een noodzakelijke ingreep, want de bank stelt vast dat het steeds vaker voorkomt dat mensen zich als iemand anders voordoen om geld van diens rekening te halen. 'Ofwel zijn ze hun identiteitskaart vergeten, ofwel hebben ze een tijdelijk identiteitspapier zonder foto bij. Voor ons is het dan onmogelijk te weten of ze de persoon zijn die ze beweren te zijn', zo zegt Ulrike Pommée, woordvoerster van Belfius.

Als gevolg van de antiwitwaswet zijn banken in ons land verplicht gegevens van hun klanten op te vragen en op te slaan. De foto die wordt ingelezen bij het opslaan van de elektronische identiteitskaart valt echter niet onder die verplichting. Belfius houdt ze echter wel bij. Elke klant die een bankkantoor bezoekt, krijgt bij die gelegenheid de vraag om een verklaring te ondertekenen dat de pasfoto mag worden gebruikt. 'Na uitleg hebben weinig mensen daar problemen mee', vermeldt Pommée.

Ook KBC en ING slaan de foto's van hun klanten op, maar daar verschijnen ze niet systematisch bij de loketbediende op het scherm wanneer een klant zich aanbiedt, maar enkel bij twijfel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud