Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Steeds meer Belgen spreiden spaargeld

Minder dan de helft van de Belgen blijft trouw aan één bank. Internetspelers winnen terrein als tweede bank, blijkt uit een marktstudie van de consultant Roland Berger.
Advertentie
Grootbanken als KBC maken de klanten vertrouwd met de technieken van pure onlinespelers ©Photo News

Sinds de financiële crisis spreiden steeds meer particulieren hun geld over meerdere banken. Slechts 43 procent van de Belgen regelt zijn bankzaken nog exclusief met één bank. In 2009, toen de crisis nog volop woedde, was dat ruim meer dan de helft.

‘Vandaag is de meerderheid, zowat 57 procent, klant bij twee of meerdere banken. Het multibancaire model is dus de standaard geworden in België’, zegt Kasper Peters van Roland Berger. Bijna een kwart van de Belgen zit zelfs bij drie banken of meer.

Internetbanken

KBC, BNP Paribas Fortis, ING België en Belfius blijven dominant. Zo’n 84 procent heeft een bankrelatie met minstens een van hen.Maar volgens Roland Berger zal de ‘ontrouw’ van de klanten tegenover die grootbanken toenemen, omdat internetspelers oprukken als bijkomende bank. Zowat 10 procent van de Belgen is klant bij een onlinebank. In Frankrijk ligt dat beduidend lager (4%), in Duitsland fors hoger (21%).

De komende vijf jaar verwacht Roland Berger een stevige groei, mede door nieuwkomers. ‘We denken dat de internetbanken hun klantenbestand kunnen optrekken van 10 naar 25 procent van de Belgische bevolking tegen 2020’, zegt Peters.

57%
57 procent van de Belgen is klant bij twee of meerdere banken, leert een studie van de consultant Roland Berger.

Sinds 2012 zijn er zes onlinespelers geland op de Belgische markt. Het gaat om de spaarbanken NIBC, Moneyou, Evi en PSA Bank, de onlinebroker Medirect en Hello Bank. Dat brengt het aantal internetbanken in ons land op twaalf, met Rabobank.be (220.000 klanten) en Keytrade (200.000) als de grootste. Elk van hen werkt zonder een bakstenen kantorennetwerk. Op de spaarboekjes van al die onlinespelers samen staat intussen een slordige 20 miljard euro geparkeerd, op een totaal van 258 miljard euro.

De recente nieuwkomers komen allemaal uit het buitenland. PSA Bank is verbonden met de gelijknamige autogroep rond Peugeot en Citroën. Hello Bank is het jongerenproject van het Franse BNP Paribas. Roland Berger verwacht dat er nog onlinebanken zullen neerstrijken.

‘België is met zijn grote spaarders een aantrekkelijke markt voor buitenlandse spelers die op zoek zijn nieuwe kapitaalbronnen’, klinkt het. Peters: ‘Dat gebeurt bijna altijd volgens hetzelfde stramien. De nieuwkomer biedt de hoogste spaarrente of aantrekkelijkste tarief aan om de aandacht te trekken.’

Digitalisering

Dankzij de digitale revolutie in de sector staat de Belgische consument almaar meer open voor de onlinebanken. Peters: ‘De grootbanken zitten in een catch 22-situatie. Ze moeten mee met de technologische trends zoals mobiel bankieren, maar ze maken hun klanten daardoor ook vertrouwd met hoe een internetbank werkt. Daardoor dreigen hun klanten minder loyaal te worden.’

Internetbanken trekken vooral een hoger geschoold publiek met een hoger dan gemiddeld inkomen. Zo’n 40 procent van de bevolking met een maandsalaris van meer dan 5.500 euro is klant bij een onlinebank. ‘Voor de grootbanken is het dus oppassen geblazen. Ze dreigen hun meest rendabele klantensegment te verliezen’, zegt Peters.

Conservatief

De grootbanken hebben alvast dat voordeel: hun klanten zijn nog conservatiever dan zijzelf
Kasper Peters
consultant Roland Berger

Worden internetbanken op termijn mainstream? Zover komt het wellicht niet. Hét product voor een volledige relatie met de consument is het woonkrediet, en geen van de twaalf internetbanken in ons land biedt dat aan. Bovendien staat 70 tot 75 procent van de Belgen nog altijd weigerachtig tegenover een internetbank, blijkt uit de enquête van Roland Berger.

‘De grootbanken hebben alvast dat voordeel: hun klanten zijn nog conservatiever dan zijzelf’, zegt Peters. ‘De Belgische consument is ook in andere domeinen een diesel als het gaat om het omarmen van vernieuwing, denk aan de vrijmaking van de energiemarkt. Maar zodra ze de mentale omslag maken, kan het snel gaan.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud