netto

Biedt een online verzekering dezelfde bescherming?

©Photo News

Een verzekering afsluiten kan via het internet soms goedkoper dan via een traditionele makelaar. Maar biedt een online polis dezelfde bescherming?

Wie een verzekering zoekt, heeft een ruime keuze in aanbieders. U kunt kiezen voor een verzekeringsagent, een makelaar of een online verzekeraar. Een verzekeringsagent is gebonden aan één maatschappij. Een makelaar biedt producten aan van verschillende maatschappijen. Een online verzekeraar werkt in principe zonder tussenpersonen, en een polis afsluiten gebeurt geautomatiseerd.

Is vooral de prijs belangrijk, dan kan een online verzekeraar een mooi alternatief bieden. ‘Makelaars werken doorgaans met een commissie. Die is afhankelijk van het soort verzekering en van de maatschappij. Hoeveel die bedraagt, leest u op de afrekening in de rubriek ‘commerciële kosten’, zegt Wauthier Robyns van de sectorfederatie Assuralia.

Een online verzekeraar werkt zonder tussenpersonen en de bijbehorende marges, maar grote prijsverschillen met andere aanbieders bestaan doorgaans niet. Verzekeringsmaatschappijen werken in een concurrentiële omgeving, zegt Robyns. ‘Als u meer betaalt, moet u kunnen rekenen op een meerwaarde, zoals permanente assistentie bij een schadegeval.’

Belg loopt nog niet warm voor online polissen

We zoeken online almaar vaker informatie over verzekeringen op, maar de verkoop via het internet breekt in ons land nog niet door. Precieze cijfers voor België zijn er evenwel niet, zegt de sector federatie Assuralia. Dat de Belg nog niet echt warm loopt voor online polissen heeft meerdere redenen. ‘We stellen vast dat de consument blijft geloven in menselijk contact’, zegt Wauthier Robyns van Assuralia. ‘Zeker bij de aangifte van een schadegeval’, bevestigt Serge Jacobs van Ethias. ‘Ook voor maatwerk blijft dat nodig.’

Niet elk product leent zich even gemakkelijk tot een verkoop via het internet, zegt Kelly Schamphelaere van de Federatie voor Verzekerings- en Financiële Tussenpersonen (FVF). Dat heeft vooral te maken met de complexiteit van verzekeringen. ‘Online verzekeringen blijven veelal beperkt tot minder complexe producten zoals een tijdelijke reis- of autoverzekering.’

Ook als een online polis het goedkoopst is, moet u alert zijn. Wie meerdere verzekeringen apart afsluit, betaalt misschien te veel omdat er overlappingen kunnen zijn tussen de polissen. Het kan interessant zijn verzekeringen te bundelen. Meestal geniet u dan lagere tarieven of andere voordelen.

Als u advies wilt, gaat u het best met een professional om de tafel zitten. ‘Als u een brandverzekering afsluit, moet u melden of u een rieten dak hebt of zonnepanelen. Dat ziet u algauw over het hoofd als u alles online moet invullen’, meent Kelly Schamphelaere, de CEO van de Federatie voor Verzekerings- en Financiële Tussenpersonen (FVF).

Volgens Robyns maken geavanceerde software en artificiële intelligentie de online vergelijking tussen verzekeringen performanter. ‘Toch zijn tussenpersonen meestal het best geschikt om een pakket samen te stellen dat bij u past en uw bestaande verzekeringen aanvult.’

Wie mag een online polis aanbieden?

Voor de veiligheid van een online polis hoeft u in principe niet te vrezen, klinkt het. Verzekeraars moeten voldoen aan strenge regels, ook online. ‘We moeten bewijzen dat we de vereiste beroepskennis bezitten. Het gaat dan om theoretische kennis en ervaring’, zegt Schamphelaere. ‘Je moet worden erkend als verzekeringsmakelaar en ingeschreven zijn in het register van de financiële toezichthouder FSMA. Een andere belangrijke vereiste is het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, waardoor de klanten beschermd zijn tegen beroepsfouten.’

Wat als het fout loopt?

Zodra een verzekeringscontract is ondertekend, bent u beschermd. Bij een online verzekeraar dient u bij schade wel zelf uw belangen te verdedigen bij de verzekeraar.

Schadegevallen moet u online insturen, eventueel met foto’s. ‘Via een online systeem, dat lijkt op homebanking, kunnen klanten hun dossier opvolgen. Een bluts in de wagen kan volledig automatisch afgehandeld worden’, legt Jacobs uit.

Bij Ethias is zo’n volautomatische afwikkeling een keuze. Velen houden nog van menselijk contact. ‘Vragen over de invulling van het aanrijdingsformulier of over de stand van zaken van uw dossier kan een computer niet meteen beantwoorden’, zegt Schamphelaere.

De Ombudsdienst Verzekeringen maakt bij het registreren van klachten geen onderscheid tussen de directe verkoop en de verkoop via tussenpersonen. ‘Gedetailleerde informatie of cijfers over klachten over online spelers zijn er niet’, zegt ombudsman Laurent de Barsy. ‘We ervaren wel dat consumenten die rechtstreeks een polis onderschrijven vaker (telefonisch) vragen om informatie. Ze hebben bijvoorbeeld geen ervaring met een procedure van opzeg. Ook de schadeafhandeling in complexere situaties roept vragen op.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n