AG Insurance voert autopolis op basis van rijgedrag af

©Photo News

AG Insurance, de Belgische marktleider in verzekeringen, ziet af van kortingen voor autopolissen op basis van geregistreerd rijgedrag. Een proefproject viel negatief uit.

85 commerciële medewerkers en kaderleden van AG Insurance reden acht maanden lang met een zwarte doos in hun auto. De verzekeraar wou nagaan of er een businessmodel te bouwen was met gepersonaliseerde tarieven op basis van de manier waarop iemand met een wagen rijdt.

Het apparaat registreert het rijgedrag op basis van de snelheid, het remgebruik, de motor, de versnellingen en het brandstofverbruik. Wijkt de bestuurder te veel af van de gangbare normen, dan krijgt hij een seintje via de boordcomputer.

Maar het experiment leidt niet tot een commerciële toepassing, zo heeft AG na een evaluatie beslist. ‘We gaan op dit moment geen product of tarifering lanceren die rekening houden met de geregistreerde rijgegevens via dit systeem’, zegt woordvoerder Gerrit Feyaerts. ‘We hebben geen noemenswaardig en duurzaam effect vastgesteld op het rijgedrag, noch op het aantal schadevallen of op de schadekosten.’ De rijstijl bleek vooral te verbeteren bij de bestuurders die sowieso al voorzichtig reden.

Ook het kostenplaatje speelt mee. Een veralgemeende installatie van de zwarte dozen bij de 1 miljoen autopolisklanten van AG Insurance kost handenvol geld.

Bovendien kan een ‘pay how you drive’-verzekering alleen maar werken als de zwarte doos altijd aanstaat en elke rit registreert. Dat kan privacyproblemen opleveren en vergt ook eerlijkheid van de klant.

De verzekeraar gaat zich nu vooral richten op de promotie van de bestaande gebruikelijke rijhulpmiddelen die het risico op een ongeval verminderen.

AG is lang niet de enige die autoverzekeringen in functie van rijstijl overweegt. Corona Direct, de online verzekeraar van Belfius, kondigde vorige maand nog aan het rijgedrag van 5.000 klanten te zullen meten en analyseren. Ten vroegste volgend jaar kan dat leiden tot een verzekering op basis van het rijgedrag.

Corona Direct gebruikt daarbij een app die probeert om - aan de hand van sensoren in de smartphone - het rijgedrag van automobilisten te monitoren. Volgens de initiatiefnemers is het de eerste app die op basis van die informatie concrete tips zal kunnen geven om het rijgedrag aan te passen.

Baloise Insurance, dat 695.000 voertuigen in België verzekert, installeerde de voorbije maanden bij 100 automobilisten een dongle, te vergelijken met een grote usb-stick. Ook dat toestel registreert haarscherp het rijgedrag.

Baloise onderzoekt hoe het autobestuurders kan motiveren om permanent een dongle te installeren in hun auto. Het overweegt een autopolis te lanceren waarbij de bestuurder wordt beloond als hij voldoende veilig rijdt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n